گیلان آماده توسعه مراودات تجاری با ارمنستان

مدیر کل صمت گیلان خبر داد:

0 378

مدیرکل صمت گیلان در همایش فرصت‌های اقتصادی ارمنستان گفت: بخش تولید و تجارت گیلان آماده توسعه مراودات تجاری با ارمنستان است.

«تیمور پورحیدری» در جمع فعالان حوزه تولید و تجارت و دیپلمات ارشد سفارت ارمنستان با اشاره به اینکه گیلان یکی از استان‌های پویا در زمینه اقتصادی و مبادلات تجاری است افزود: چنانچه شرایط فراهم باشد فعالین اقتصادی ما استقبال خواهند کرد.

به گفته مدیرکل صمت گیلان، وجود مرز ۳۵ کیلومتری ارمنستان با ایران بعنوان یک ظرفیت است و عزم بخش صنعت، معدن و تجارت گیلان برای برقراری ارتباط موثر به پشتوانه بازرگانان و صنعتگران استان با کشور ارمنستان بسیار جدی است.

گیلان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد صادراتی ایران به کشورهایی همچون روسیه و حاشیه خزر است که با وجود بنادر کاسپین و آستارا و پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و‌ همچنین وجود منطقه آزاد انزلی و کریدور شمال به جنوب، ظرفیت عظیم و فضای مطلوبی برای صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر دارد. موقعیت های ترانزیتی و نزدیکی ایران به بازار های روسیه و اوراسیا با توجه به شبکه های ارتباط ریلی، زمینی و دریایی و هوایی مخصوصا در استان گیلان مزیتی است که می تواند با تامین نیاز کشورهای مقصد تهدیدها را به فرصت تبدیل و منجر به توسعه صادرات شود.

بنابر آمارهای موجود در حوزه صادرات کشورهای اوراسیا، بیشترین میزان صادرات مربوط به کشور روسیه و با ۳۶۷ میلیون دلار و بعد از آن ایران رتبه دوم صادرات به کشورهای اوراسیا را از آن خود کرده است. دراین میان گیلان با ۵۳ درصد صادرات به کشورهای اوراسیا دارای رتبه اول کشوری است. بطوریکه پیشتر به گفته ابوالقاسم یوسفی نژاد مدیر کل گمرک استان بیشترین میزان صادرات ایران از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه و آذربایجان انجام شده و محصولات کشاورزی بیشترین کالای صادرشده از این استان بوده است.

در همین رابطه «تیمور پورحیدری» رییس سازمان صمت گیلان با تاکید به توسعه صادرات غیر نفتی و افزایش تبادلات تجاری این استان با کشورهای همسایه به مرور اظهار کرد: از افزایش مبادلات تجاری با کشور ارمنستان استقبال می کنیم.

وی در خصوص کالاهای صادراتی گیلان به کشور ارمنستان اظهار کرد: سال گذشته عمده کالاهای صادر شده از گیلان به ارمنستان شامل صنایع تبدیلی غذایی، فولاد، سیمان، کلینکر و صنایع اوراق فشرده بوده که از لحاظ میزان حجم ۸۲۲ تن به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار بوده است.

 پورحیدری همچنین آمار واردات از ارمنستان به گیلان را چیزی حدود ۷ میلیون تن با ارزش ۱۹ میلیون دلار اعلام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.