تغییر کاربری ۸۶ هکتار از شالیزارهای گیلان

0 384

به گفته «علی درجانی » رییس سازمان جهاد کشاورزی ۸۷ درصد اراضی استان ممنوعیت تغییر کاربری دارند. اما طبق آمارهای معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ، سال گذشته در  ۸۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان تغییر کاربری صورت گرفته است.

« جان احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان سیاست ها و عدم حمایت دولت از کشاورزان و اجرای طرح های غیر بومی و وارداتی  را زمینه ساز تغییر کاربری در استان دانسته بود.

در هیمن زمینه «جبار کوچکی نژاد » نماینده مردم رشت در مجلس  گفت: کاهش سطح شالیزارهای گیلان  و تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا یک هشدار جدی برای مسوولان است. کوچکی نژاد افزود: در اثر بی توجهی و تغییر کاربری های فراوان در اراضی کشاورزی ، اکنون سطح شالیزارهای استان از ۲۴۰ هزار هکتار به پایین‌تر از ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برجلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی شمال کشور تاکید کرد و افزود: درحوزه مرتع نیز به علت سوء مدیریت و چرای بیش از اندازه دام بخش زیادی از مراتع شمال از بین رفته به همین خاطرهر ازچند گاهی شاهد جاری شدن سیلاب‌های بزرگ هستیم. این نماینده مجلس تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه جنگل و مرتع باید بسیار قاطع ورود کند و از هرگونه عمل غیرقانونی و تغییر کاربری اراضی جلوگیری کند.

به گزارش مرور، از مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری گیلان ، حدود ۴۳۰ هزار هکتار آن زمین‌های زراعی و باغی،۲۳۴ هزار هکتار اراضی شالیزاری ،‌ ۲۴۵ هزار هکتار به‌صورت مرتع و ۵۶۵ هزار هکتار آن نیز پوشش جنگلی است.

پیشتر نیز« یاور پیرعلایی» مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از خطر کاهش متراژ زمین‌های زراعی و باغی استان خبر داده بود و گفت: مستندات و آمارها نشان می‌دهد متراژ زمین‌های زراعی و باغی گیلان به‌علت وجود مسائل ارثی دائماً در حال کاهش یافتن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.