تناقض مصوبه قانون ارزش‌افزوده با معاهده اوراسیا

0 388

«هادی تیزهوش تابان» رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: مصوبه اخیر مجلس درباره قانون ارزش‌افزوده با معاهده اوراسیا تناقض دارد.
وی با بیان اینکه پیوستن ایران به جمع کشورهای عضو معاهده اوراسیا فواید بسیار زیادی را از لحاظ اقتصادی برای کشورمان به ارمغان می‌آورد افزود: دستورالعمل‌های صادرات و واردات کالا به کشورهای عضو معاهده اوراسیا به زودی اجرایی می‌شود. برخورداری از ۲۰ تا ۸۰ درصد تعرفه و تخفیف در زمان صادرات و واردات انواع محصولات از جمله ویژگی‌های پیوستن به این پیمان بین‌المللی است.
تیزهوش‌تابان با اشاره به تناقض بین مصوبه اخیر مجلس در مورد قانون ارزش افزوده با اصول پیمان اوراسیا گفت: این مصوبه توان رقابتی کشور در برابر سایر کشورهای عضو پیمان اوراسیا را کاهش می‌دهد. لذا با توجه به اینکه قدرت صادراتی کالاهای کشور در حال کاهش یافتن است باید برای حل این مشکل و نقیصه پیش‌آمده در اسرع وقت تصمیمی اتخاذ شود. امیدواریم با توجه به مشکلات یاد شده مسئولان قوه مقننه و قوه مجریه برای حل و فصل این موضوع تلاش کنند.


تیزهوش تاکید کرد: با توجه به سپری شدن قانون برنامه توسعه پنجم انتظار می‌رفت بحث ارزش افزوده نیز تعیین تکلیف نهایی شود اما این کار پس از گذشت ۱۰ سال هنوز انجام نشده است.
در روزهای گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده‌ای از لایحه مالیات بر ارزش افزوده مقررکردند واردات و صادرات کالاها و خدمات از لحاظ مالیات و عوارض، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد.
بر اساس این ماده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آنها از لحاظ مالیات و عوارض، مشمول مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
انتقاد به این مصوبه از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران روسیه در حالی صورت می گیرد که گیلان با احداث بندر کاسپین و افتتاح راه آهن رشت قزوین و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب ، گامهای تازه ای برای حضور در بازارهای کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا برداشته است.
پیش ازاین نیز تیزهوش تابان ، توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو و ترویج رقابت سالم در بازار مشترک را از جمله اهداف مهم پیمان‌نامه اوراسیا عنوان کرده و گفته بود: اتخاذ سیاست‌های مشترک در حوزه کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل از دیگر اهداف تشکیل اتحادیه اوراسیا است که با پیوستن ایران به این اتحادیه امکان صادرات بخش زیادی از کالاهای کشور از طریق گیلان به کشورهای عضو فراهم می‌شود.
در همین رابطه پیشتر«مجید صیاد نورد» کارشناس سیاسی استان گفته بود: ظرفیت‌های متنوع و چندبعدی گیلان درحوزه‌های مختلف می‌تواند این استان را به مرکز مبادلات ترانزیتی، گردشگری، کشاورزی و فرآوری با کشورهای حوزه اوراسیا تبدیل کند.
وی وجود زیرساخت‌های نسبتاً مناسب حمل‌ونقل و ترانزیت و دو بندر تجاری بزرگ و یک بندر کوچک را از مزیتهای گیلان دانست و افزود: یکی از مزیت‌ها استان درهمکاری با کشورهای اوراسیا درحوزه کشاورزی و شیلات است. همچنین برنج، چای، زیتون، مرکبات و برخی از محصولات خشکبار تولیدی در گیلان می‌تواند در اولویت سبد صادراتی به کشورهای مزبور قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.