جنگلهای هیرکانی در انتظار درختکاری پیمانکار پروژه سد شفارود

تعهد پیمانکار سد شفارود 640 هکتاردرختکاری است

0 458

تخریب منابع طبیعی و اکوسیستم جنگلی، تخریب زیستگاه‌های گیاهی و جانوری و رویشگاه‌های بزرگ گیاهی در معرض خطر انقراض، بروز آلودگیهای غیرقابل جبران محیط زیستی وعدم توجه به بافت فرهنگی و محل زندگی مردم و حیات وحش ازاثرات مخرب پروژه‌های سد سازی است.

عملیات ساخت سد شفارود در رضوانشهر گیلان نیزعلاوه بر تخریب محیط زیست منطقه، تاکنون به آوارگی بیش از ۴۵۰ خانوار، تهدید گسل آستارا و گسل شالم و قلع و قطع ۳ هزار اصله درخت از سطح جنگل‌های هیرکانی منجر شده است. چنانچه طبق اسناد موجود قطع درختان منطقه شفارود درحد یک فاجعه محیط زیستی ارزیابی شده است. همچنین به گفته فعالین محیط زیست با آغازعملیات آبگیری سد، ۹۴ هزارهکتار از اراضی جنگلی رضوانشهر زیر آب می‌رود. پیش از این «حمید جلالوندی» مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست از مخالفت این سازمان با ساخت سد شفارود به دلیل تخریب بیش از ۱۷۵ هکتار از جنگل‌های هیرکانی خبر داده بود.

در همین رابطه روز گذشته «احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در بازدید از پروژه سد شفارود از شروع فاز نخست پروژه ۲۰۰ هکتار جنگل کاری در محل درختان قطع شده پروژه شفارود خبر داد و گفت: این برنامه یکی از تعهدات مجریان پروژه در ساخت سد است.

اما درعین حال به گفته «محمدرضا عبداللهی» معاون امور جنگل اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به مرور، چهار سال پیش همزمان با صدور ارزیابی زیست محیطی و مجوز فعالیت احداث سد شفارود از سوی سازمانهای محیط زیست و منابع طبیعی، مقرر شده بود پیمانکار و مجری پروژه در مجموع ۶۴۰ هکتار و سه برابرعرصه تخریب شده در محل سد، درختکاری انجام دهند. تعهدی که بعد از گذشت چهار سال هنوز اجرایی نشده اما در آینده‌ی نزدیک مقدمات فاز اول آن در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار آغاز می‌شود.

عبداللهی افزود: طی این تعهد می‌بایست در هرهکتار ۱۱۰۰ اصله درخت از گونه‌های بومی منطقه در اطراف پروژه کاشته شود.

گفتنی است هدف از ساخت سد شفارود، تأمین آب شرب شهرستان‌های رضوانشهر و پره سر به میزان ۷/۵ میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب کشاورزی ۱۰ هزارو ۸۳۰ هکتار از زمین‌های منطقه به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب درسال، تأمین آب سالانه موردنیاز صنعت به میزان ۱۲ میلیون متر مکعب و همچنین تولید انرژی برق آبی به میزان ۷۰ گیگاوات درسال اعلام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.