خوابیدگی ۲۳ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

0 700

«ابراهیم اکبرزاده» مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج ۲۳ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان خبر داد. این مقام مسئول همچنین، نسبت به خطر ابتلا ساقه های برنج به بیماری بلاست هشدار داد.

اکبرزاده افزود: خوابیدگی ساقه های برنج یا ورس بیشتر در شالیزار‌های شهرستان‌های رشت، لنگرود، فومن و شفت رخ داده است. متاسفانه ساقه های برنج شالیزار‌هایی که دچار ورس شده اند در روز‌های آینده در خطر ابتلا به بیماری بلاست قرار دارند.

ابراهیم اکبرزاده در پایان از شالیکاران خواست به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص مبارزه به موقع با این بیماری توجه کنند.

همچنین به نقل از مدیرجهاد کشاورزی تالش بارندگی، ۸۰۰ هکتاراز شالیزارهای این شهرستان را دچار خوابیدگی و خسارت کرده است.

«سید علی موسوی» گفت: از اواخر روز شنبه هفته جاری با ورود سامانه بارشی و ناپایدار به تالش، بارندگی و باد سبب خوابیدگی یا (ورس) ساقه‌های برنج شد و میزان ریالی خسارت‌ها در حال ارزیابی است.

وی افزود: ساقه‌های برنج خسارت دیده، در مرحله شیری و خمیری بودند و شالیزارهای زیان دیده مربوط به چهار بخش شهرستان تالش می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تالش افزود: این شهرستان ۲۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد و ۳۰ هزار بهره بردار در آن زمینها به کشت و زرع مشغول هستند و بیمه محصولات کشاورزی باید از سوی بهره برداران، جدی گرفته شود.

به گزارش مرور، بارندگیهای اخیر در گیلان که از اواخر هفته گذشته همراه با وزش باد و رعد وبرق در استان آغاز شد علاوه بر بالا آمدن آب برخی ازرودخانه ها سبب خوابیدگی ساقه های برنج در برخی از شالیزارهای این استان شد.

بیماری بلاست برنج یکی ازمهمترین بیماری های برنج بوده و قادر است خسارت قابل توجهی به زراعت این محصول وارد کند. این بیماری از سالهای گذشته در مزارع شالیزاری گیلان و مازندران وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.