رشت شهر جهانی صنایع‌دستی می‌شود؟

ارزیابان یونسکو اسفندماه به گیلان می‌آیند:

0 302

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کاندیدا شدن شهر رشت به منظور ثبت جهانی در حوزه صنایع دستی خبر داد، گفت: به همین منظور ارزیابان یونسکو اوایل اسفند ماه وارد گیلان می شوند.

 «ولی جهانی» به مرور گفت: شهر رشت بعنوان یکی از نامزدهای پایتخت صنایع دستی جهان معرفی شده که رقیبانی همچون اصفهان و شیراز دارد که به دنبال دریافت این عنوان از یونسکو هستند.

 مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه با ثبت رشت بعنوان شهرصنایع دستی در جهان، افتخار دیگری در کنار شهر خلاق خوراک نصیب این شهر می‌شود خواستار همراهی و همکاری سایر دستگاههای اجرایی استان برای به نتیجه رسیدن این رویداد مهم شد.

وی ادامه داد: نیاز داریم تا پیش از حضور ارزیابان یونسکو، تبدیل ساختمان استانداری قدیم به کارگاه صنایع دستی، نام گذاری میدان صنایع دستی و سرای صنایع دستی در پیرسرای رشت و سنگفرش این مسیر هر چه زودتراز سوی دستگاههای مربوطه اجرایی شود.

  جهانی صنایع دستی شهر رشت را شامل رشتی دوزی، میناکاری، شیشه گری، چرم دوزی و مس گری عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی و همچنین دارای ۶ روستای ملی در استان به ثبت ملی رسیده که نشان دهنده ظرفیت‌ این استان در حوزه‌های مختلف صنایع دستی و گردشگری است.

 لازم به ذکر است؛ پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، روستای فشتکه خمام با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شدند که در دی ماه سال ۱۳۹۹ طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.