رونق نوغانداری بعد از چهل سال در آستارا

گیلانیها 85 درصد نوغان کشور را تولید می کنند

0 596

صنعت پرورش کرم ابریشم (نوغانداری) بعد از ۴۰ سال تعطیلی در شهرستان مرزی بندر آستارا رونق گرفت. به گزارش مرور، تعدادی از کشاورزان آستارایی موفق شدند بعد از ۴۰ سال صنعت نوغانداری را  در شهرستان آستارا احیا کنند. این صنعت طی دهه‌های گذشته مورد حمایت قرار نمی­ گرفت و در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ۲۷ جعبه تخم نوغان هر جعبه به وزن ۳۰ تا ۵۰ کیلو بین هفت کشاورز روستاهای کوته کومه، باش محله و خان حیاطی بخش لوندویل توزیع شد.

**

در گذشته گیلان مهد ابریشم کشور شناخته می‌شد و از این رو صنایع نساجی و ابریشم‌کشی به واسطه وجود مواد اولیه ارزان و بومی در این استان فعال بودند. اما اکنون چند دهه است که صنعت ابریشم در این استان رو به افول گذاشته است وچرخ صنایع ابریشم‌کشی و تولید نساجی استان در این بخش به سختی می‌چرخد.
پیش از این رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفته بود: در ۲۲ استان کشور نوغانداری در جریان است و گیلان یکی از قطب‌های تولید پیله تر کرم ابریشم کشور محسوب می‌شود و این مرکز امسال قصد دارد زمینه تولید این محصول را در سایر استان‌های دیگر به صورت آزمایشی و ترویجی فراهم کند.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود عنوان کرد: پرورش پیله تر کرم ابریشم متناسب با شرایط جوی و وضعیت آب هوایی هر کدام از استان‌های کشور به طور معمول از اوایل فروردین تا اواخر خرداد هر سال انجام می شود.
گفتنی است نبود قیمت مصوب براساس نرخ تورم ، تعطیلی کارخانه‌های تولید نخ ابریشم دراستان، عدم اختصاص کد آی سیک از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت از جمله مشکلات صنعت نوغانداری در گیلان محسوب می شود.
در سالهای رونق صنعت ابریشم چهار کارخانه تبدیل پیله به نخ ابریشم در کشور فعالیت می کرد که سه کارخانه در گیلان قرار داشت ولی به دلیل نبود پیله و همچنین عدم تامین منابع مالی، تعطیل شدند.
این درحالیست که میزان تولید ابریشم ایران برابر با تولید پیله ابریشم در ۱۲ کشور دنیا است.
اما سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و از این حیث رتبه هشتم دنیا را دارد. گیلان نیز به عنوان قطب تولید پیله‌ تر ابریشم و با ۸۵ درصد تولید قراردارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.