گرامیداشت «احمد عاشورپور» در شب موسیقی گیلکی

1 616

گرامیداشت یکصد و سومین سالروز تولد زنده‌ یاد استاد«احمد عاشورپور» خواننده، آهنگساز وترانه ‌سرای برجسته‌ی گیلانی در شب موسیقی گیلکی بندرانزلی برگزار شد.

موسسه‌ی فرهنگی هنری گیل تی‌تی بندرانزلی برای چهارمین سال پیاپی وهمزمان با یکصد و سومین زادروز احمد عاشور پور، یاد و خاطره‌ی بنیانگذار موسیقی نوین گیلان را گرامی داشت.

در این مراسم «محمد باقری» یکی از اساتید تاریخ استان به بیان ویژگی‌های اجتماعی عاشورپور پرداخت وگفت: عاشورپور دوستدار آزادی وعدالت بود. احترام به بانوان، رافت نسبت به کودکان، آراستگی ظاهری و باطنی، حفظ تعادل در تغذیه، تقید به نظم و برنامه‌ریزی از جمله خصوصیات این هنرمند فقید بود که هنر را وسیله امرارمعاش خود نکرد. چراکه هنر برای عاشورپور تقدس داشت و همین ویژگی به او آزادی عمل می‌بخشید.

 درادامه قطعه‌ای از فیلم «فرهاد مهرانفر» فیلمساز برجسته‌ی اهل انزلی درمصاحبه با زنده یاد «ایرج نوبخت» نویسنده و مترجم گیلانی، درباره‌ی احمد عاشور پور پخش شد. سخنرانی «حسن نورزاد» پژوهشگر فرهنگ و هنر، پخش ویدئویی کوتاه از آخرین اجرای استاد عاشورپور و اجرای موسیقی زنده از دیگر برنامه‌های این نکوداشت بود.

«احمد عاشور پور» ۱۸ بهمن ۱۲۹۶ درغازیان انزلی چشم به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در این شهر سپری کرد. وی آوازخوانی و ترانه سرایی را به شکل غیرحرفه‌ای از دبیرستان آغاز کرد و بعدها به یادگیری موسیقی پرداخت. سال‌های ابتدایی دانشگاه درجمع‌های دوستانه و کنسرت‌های شیر و خورشید سرخ بندرانزلی به خواندن ترانه پرداخت. ملاقات احمد عاشورپور با «ابوالحسن خان صبا» در سال ۱۳۲۲، زمینه ساز اولین ترانه خوانی‌های وی در رادیوی تازه تأسیس ایران شد .

سال ۱۳۳۲ بعنوان خواننده ترانه‌های فولکلور ایران در فستیوال جهانی جوانان در رومانی حضور یافت. بعد از بازگشت از این سفر در انزلی دستگیر و به زندان فرستاده شد و بعد از دو سال ازاد و بعنوان تبعید به خارک فرستاده شد.

سال ۱۳۸۱ همکاری با گروه موسیقی نکیسا و کنسرت در تهران آغاز کرد و سال ۸۲ کنسرتی در رشت داشت. سال ۱۳۸۴ کتاب « افتاب خیزان، دریا توفان » ب‍ه‌ک‍وش‍ش‌ ح‍س‍ی‍ن‌ ح‍ق‍ان‍ی‌، ب‍اب‍ک‌ رب‍وخ‍ه‌، م‍ح‍م‍د رض‍ای‍ی‌راد در مورد زندگی و آثار احمد عاشورپور توسط نشر چشمه منتشر شد.

عاشورپور ۲۲ دی ۱۳۸۶ پس از یک عمر تلاش برای بالندگی موسیقی گیلان چشم از جهان فروبست و بنا به وصیت در خاک زادگاهش بندرانزلی آرام گرفت.

1 نظر
  1. حاتم منفرد می گوید

    برنامه ای برای گرامیداشت استاد احمدعاشورپور
    ولی باگردانندگی توسط مویسسه فرهنگی هنری گیل تی تی
    گیل تی تی توسط یکی از کارمندان نماینده کنونی در تهران و باعضویت رییس ارشاد و افرادی باقدوقواره کوتاه اجتماعی لرای انتخابات مجلس بوجود آمد
    و مجریان هم از همین اعضا

    جالبترین بخش سخنرانی آخر برنامه بود که تصاویر افراد برجسته هنری و اجتماعی شهر زیر هتل قدیمی شهر (هتل ایران) را جنب دستشویی استنباط کردند .
    احتمالا این مجری به تخت جمشید هم بروند و یک سرویس بهداشتی در گوشه ای ببینند استنباطشان این خواهد بود که : متاسفانه تخت جمشید کنار سرویس بهداشتی احداث شده است
    با نگاهی توهین آمیز به جوانانی که با زحمت زیاد این اقدام را انجام دادند

    برپا و اداره کنندگان این برنامه ، از افراد سخیف شهر هستند
    بماند اینکه دراین وضعیت کرونایی تعداد قابل ملاحظه ای افرادرا از نقاط مختلف استان جمع کردند .

    حیف از استاد عاشورپور ،

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.