۶۵ درصد صادرات کالاهای ایران به روسیه از راه گیلان می گذرد

0 638

۶۵ درصد صادرات کالاهای ایران به روسیه از مرزهای گیلان انجام می شود.
«ابوالقاسم یوسفی نژاد» رییس ستاد نظارت برگمرکات گیلان و مدیر کل گمرک بندرانزلی گفت: از مجموع کل صادرات ایران ۴۰ درصد به روسیه بوده و نیز ۵۶ درصد واردات کالاهای روسیه به ایران از طریق گیلان و از مرز آستارا انجام می شود.
وی با تاکید براینکه در سال های اخیر روابط اقتصادی بین ایران و روسیه و کشورهای هم­سود بهبود یافته و حجم مبادلات کالا رو به افزایش است، افزود: توسعه روابط همه جانبه ایران و روسیه می تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد و تامین منافع دو کشور داشته باشد.
مدیرکل گمرک انزلی با اشاره به لزوم تصویب لایحه پیوستن ایران به کشورهای عضو اوراسیا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیوستن ایران به اوراسیا می تواند منشاء تحول در توسعه روابط و مبادلات تجاری باشد تا در کنار صادرات، علاوه بر واردات کالا  از روسیه به عراق و ترکیه و سایر کشورها نیز ترانزیت شود.
یوسفی نژاد با اشاره به لزوم استفاده از مزیت های گردشگری دربنادر انزلی و کاسپین تاکید کرد: با توجه به اینکه روسیه در حال ساخت دو شناور  برای توسعه گردشگری دریایی در خزر است زمینه لازم برای توسعه گردشگری بین بندرانزلی و بندر آستراخان وجود دارد .
بنادر انزلی ، آستارا و کاسپین از جمله مزیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری استان گیلان هستند که در گسترش مبادلات تجاری دو کشور ایران و روسیه از طریق  دریای خزر نقش مهمی ایفا می کنند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای همسود ( CIS )، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت و اتصال بنادر به راه آهن سراسری در آینده نزدیک از جمله مزیتهای بنادر استان گیلان درصادرات و واردات کالا به کشور است.
پیشتر نیز استاندار سابق گیلان با تاکید بر توسعه دریا محور در استان گفته بود: هم‌افزایی خدمات قابل ارائه در بنادر انزلی و کاسپین و آستارا در گیلان سبب می‌شود این استان نقش کلیدی در واردات، صادرات و ترانزیت کشور با کمک شرکای تجاری ایفا کند.
وی افزود: از جمله مزایای بنادر گیلان می‌توان زیر ساختاهای گردشگری دریایی اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.