انتقاد از احداث تقاطعات غیرهم سطح دررشت

چه دلیلی برای احداث تقاطعات غیرهمسطح درطرح میثاق شهرداری وجود دارد؟

0 338

شاید امروز همگی باید از گروه‌های فنی و دانشگاهی با سلیقه‌های مختلف درخواست کنیم تا فارغ از هر نوع اختلاف سلیقه که به نوبه خود قابل احترام است، پای میدان بیایند و به وحدت و پیشرفت کلان شهر رشت کمک کنند. کمی صبر، اخلاص، مناعت طبع و توجه به آینده را پیشه خود کنیم و در زمان کوتاه بدون اینکه از این دوران غیرقابل تکرار از دست برود، گامهای عملی را با دانش و تخصص کافی برداریم. زیرا ضمانت اجرای چنین طرح‌هایی برای جناب شهردار و تیم مدیریتی ایشان است.

 آقای شهردار! تیم خود را تکمیل و حرکت جهادی خود را بهتر و هوشمندانه‌تر آغاز کنید! کلنگ زنی تقاطع غیر همسطح میدان نیروی دریایی در سال ۹۸ انجام شده، اما دریغ از اجرای جدی و واقعی آن. تقاطع غیرهمسطح میدان ولی عصر (عج) با قرار چند میلیاردی، از سال ۹۹ با توجه به تأییدات شورای ترافیک استان و ادارات مختلف همچنان بعد از دوسال مسکوت و بر زمین مانده است. آیا مطالعات ترافیکی سه راه رودباری به بلوار شهید بهشتی انجام شده است ؟ زمانی تقاطع غیرهمسطح ساخته می‌شود که با حرکتهای تداخلی و برخوردهای ضربدری ترافیکی مواجه باشیم؟ آیا آن تقاطع را اینگونه دیده‌اید؟ آیا حجم ترافیکی وضع موجود در چپ گرد سه راه باهنر -امام، بر حسب وسیله نقلیه در ساعت اوج محاسبه شده که نیاز به تقاطع غیر همسطح در آن نقطه الزامی باشد؟ نکند سرنوشت این تقاطع‌ها مانند میدان جانبازان شود که نه از لحاظ ترافیکی و نه از لحاظ فنی، در حد و‌اندازه ضعف‌ترین استانداردهای موجود نباشد؟!

در طرح میثاق که توسط شهرداری ارائه شده، متأسفانه به مکانی‌هایی اشاره شده که اکثر آنها بر طرح جامع ترافیک شهر رشت (مصوب وزارت کشور) نیز منطبق نیست و این نیاز به مطالعات ترافیکی پیچیده و زمانبندی خاص خود دارد.

 آیا برای این تقاطع ها در فضای شهری موجود، تحلیل هزینه به فایده     (BENEFIT/COST)  انجام شده؟  آیا هزینه های ساخت تقاطع غیرهمسطح به هزینه ایجاد چپ گرد همسطح توجیه اقتصادی دارد؟ وضعیت بافت شهری و معماری شهری در آن‌نقطه چه خواهد شد؟ مخالفت طرح جامع حمل و نقل در اجرای تقاطع غیر همسطح در آن نقطه چه می‌شود ؟ با توجه به احداث تقاطع غیر همسطح در میدان گاز آیا در سالهای اخیر با این شیوه، تقاطع غیرهمسطح، روانی ترافیک را بدنبال داشته است یا به روشهای دیگر ترافیکی نیاز خواهیم داشت ؟

امروزه علم حمل و نقل در شهرهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده است که احداث تقاطعات غیرهمسطح به معنی افزایش عرصه و در نتیجه افزایش تقاضای استفاده از خودروهای شخصی بوده و بر اساس تناقض بریس (  BRAESS PARADOX) کاهش مطلوبیت سرویس دهی معابر را به دنبال خواهد داشت. آیا در شرایط فعلی و آتی، فضا برای ایجاد راستگردها و چپ گردهای کانالیزه همسطح موجود کافی نیست ؟ چه کسانی بررسی‌های ترافیکی این طرحها را انجام داده‌اند؟!

می‌دانید که امروزه در دنیا، از احداث تقاطعات غیر همسطح در بافت مرکزی شهر بشدت احتراز شده و تلاش می‌شود مشکلات ترافیکی با شیوه‌های دیگری رفع شوند اما دریغ که شهرداری و شورای شهر در چند سال اخیر در حوزه ترافیکی از کارشناسان ترافیکی علمی و تجربی خالی شده و فضا برای طرحهای غیرکارشناسی و خلق الساعه باز شده است. با ایجاد این پل‌ها آنهم بطور نقطه‌ای و بدون مطالعه، شبکه ترافیک در سطح گسترده نه تنها هیچ تغییری در شاخص‌های ترافیکی رخ نخواهد داد، بلکه با ایجاد آلودگی سمعی و بصری برای ساکنین همجوار،‌ اندک آرامش روانی آنان نیز درهم فرو خواهد ریخت!

 نتیجه نادیده گرفتن نظرات کارشناسان حوزه ترافیک و عدم حضور ایشان در جلسات مختلف بخصوص در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، عدم تهیه پیوست‌های اجتماعی برای طرحها و دریافت نقطه نظرات مردم با ارائه پرسشنامه، موجب می‌شود این پروژه‌ها در آینده‌ای نه چندان دور، کم خاصیت، پر هزینه و دارای عدم توجیه فنی و ترافیکی و نمادی از بی تدبیری در اجرای پروژه‌های شهری باشند. آنچنان که در مورد پل جانبازان دیدیم و مهندسان رشت را در اجرای یک پل ناتوان جلوه داد و شهره خاص و عام کرد!

ما برای روزهایی می‌نویسیم نه این شهردار بر شهر حاکم است و نه این اعضای شورا!

مردم آرامش می‌خواهند و نه چشمانی که از درون خودروها ‌اندرونی زندگی آنها را در شبانه روز رصد کند و سر و صدایی که بر هم زننده آرامش است و هزینه‌هایی که می‌توان با آن، زخمهای عمیق حوزه ترافیک شهر را با‌موضوعات بهتر و فنی‌تر درمان کرد.

 آقایان! مردم به این کوهای سیمان و آهن که زیبایی کلانشهر گردشگری و فرهنگی رشت را نابود می‌کنند، علاقه‌ای ندارند. مگر نه این است که مدعی هستیم که این تقاطعات برای تسهیل در عبور و مرور مردم احداث می‌شوند؟ پس چرا از اولویت‌ها شروع نمی‌کنیم؟ حوزه ترافیک یک امر شبکه محور با شیوه‌های پویا و به روز است. پس از دانش استفاده کنیم و با مردم مهربان‌تر و صادق‌تر باشیم. در روزهای آتی در این باب بیشتر خواهیم گفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.