زراعت چوب بستری برای قاچاق از جنگلهای گیلان

0 442

درحالی که تصور می‌شد با اجرای طرح زراعت چوب دراستان از میزان قاچاق چوب درجنگل های هیرکانی استان کاسته شود، اما تاکنون بیشترین قاچاق چوب از جنگلهای دست کاشت طبیعی استان انجام شده است. این جنگلها درقالب طرح زراعت چوب و ایجاد اشتغال برای جوامع روستایی به مردم واگذار شده اند.

موضوعی که پیش ازاین «محمد قربانی لرد» فرمانده‌ی یگان حفاظت منابع طبیعی و جنگلهای استان نیز به آن اشاره کرده و گفته بود: به دلیل عدم آگاهی برداشت کنندگان قانونی طرح زراعت چوب از دریافت مجوزهنگام برداشت چوب، هرگونه قطع و حمل و نقل بدون مجوز در زمره‌ی قاچاق چوب محسوب شود. وی بیشترین قاچاق چوب را از گونه های دست کاشت صنوبر درجنگلهای طبیعی و دست کاشت عنوان کرده بود.

درهمین رابطه «سیدمهدی فلاح میری» دادستان مرکز استان گیلان، در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی با موضوع زراعت چوب در گیلان خواستار واگذاری اراضی مستعد زراعت چوب با رعایت ضوابط و مقررات جهت کاشت و زراعت چوب به افراد واجد شرایط شد و گفت: واگذاری زمین برای کاشت و زراعت چوب به اشخاص، دلیلی بر مالکیت آنان نیست. لازم است بر واگذاری اراضی برای زراعت چوب نظارت دقیق و مستمری صورت گیرد تا از دست اندازی سودجویان و تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود.

همچنین در تازه ترین کشفیات قاچاق چوب، امروز رئیس منابع طبیعی رودبار، از کشف و ضبط سه محموله چوب آلات قاچاق از گونه های توسکا، افرا، ممرز وخرمالی وحشی خبر داد و گفت: ارزش چوب آلات قاچاق شده مجموعا به میزان ۳۰۰ میلیون ریال برآورد می شود.

لازم به ذکر است براساس قانون برنامه‌ی ششم توسعه کشور و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل از سال ۱۳۹۶  اجرای زراعت چوب در سطح ۴۰ هزار هکتار توسط اشخاص حقیقی و در اراضی کشاورزی و حاشیه‌ی رودخانه ها در گیلان واگذارشد. منابع طبیعی گیلان نیز توسط شرکت شفارود، ۱۸ هزارهکتار زراعت چوب در استان انجام داده است. براساس ماده‌ی ۴۸ مصوبه‌ی دولت درطرح تنفس جنگل، هرگونه برداشت چوب حتی اگر در قالب طرح زراعت چوب بدون مجوز انجام شود قاچاق محسوب می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.