بزرگترین پایانه گل و گیاه زینتی در رودسر احداث می شود

0 800

روز گذشته «محمدمهدی مظفری» فرماندار شهرستان رودسر در نشست با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان رودسر در تولید گل و گیاه گفت: یک سوم محصولات کشاورزی استان دراین شهرستان تولید می شود و جای پایانه صادراتی گل و گیاه در رودسر خالی است.

سالانه درگیلان با کمتر از یک درصد مساحت کشور، نزدیک به سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که ارزش اقتصادی این تولیدات بیش از ۱۷۲ هزار میلیارد ریال است. درحالیکه این استان پیشانی کشور درصادرات غیرنفتی به کشورهای حوزه‌ی دریای خزر است، اما فقدان یک پایانه‌ی صادراتی محصولات کشاورزی موجب شده عملاً فرصت بهره‌مندی از این بازار کاهش پیدا کند.

این درحالیست که احداث پایانه‌ی صادراتی محصولات کشاورزی از اوایل دهه ۹۰ در شهرستان آستارا مطرح شده اما هنوزمحقق نشده و نیز احداث پایانه‌ی گل و گیاهان زینتی که پیشتر درطرح توسعه شهرک گلخانه ای گیلان در کیشستان صومعه سرا پیش بینی شده بود، عملا بدون پیشرفت فیزیکی به حال خود رها شد.

درهمین رابطه «حسین نیک فرجام » تولید کننده‌ی گل و گیاهان زینتی و مسوول جهاد کشاورزی چابکسر با اشاره به اینکه شهرستان رودسر و چابکسر قطب تولیدات گل وگیاه زینتی دراستان هستند به مرور گفت: درچابکسر ۱۶۰۰ بهره بردار در سطح ۴۱۰ هکتار به فعالیت گل وگیاه زینتی مشغول هستند که بخش زیادی ازاین تولیدات به کشورهای همسایه صادرمی شوند اما نبود پایانه گل و گیاه موجب شده تمام نیازهای تولید کنندگان ومصرف کنندگان این محصولات تامین نشود.

وی افزود: ایجاد پایانه‌ی تخصصی گل و گیاه در رویت محصول، بارگیری وحمل و نیز قرنطینه نقش مهمی دارد و قیمت گذاری تولیدات قانونمند و مصوب انجام می شود که درنهایت به اعتماد سازی برای مشتریان کشورهای هدف منجرخواهد شد.

«مسعود الماسی» رییس جهاد کشاورزی گیلان نیز درگفتگو با مرور با اشاره به احداث پایانه‌ی محصولات کشاورزی در شهرستان آستارا گفت: درحال حاضر سالانه ۳۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی از گیلان به کشورهای حاشیه دریا خزر و حوزه‌ی CIS انجام می شود که حدود ۳۵ هزار دلار مربوط به گل و گیاهان زینتی است.

وی با بیان اینکه تاکنون به دلایل مختلف گیلان از پایانه‌ی محصولات کشاورزی و گل و گیاه محروم بود افزود: بزودی یکی از بزرگترین پایانه های گل و گیاهان زینتی در شهرستان رودسر احداث می شود.

گفتنی است: سالانه ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه و اصله گل و گیاهان زینتی در ۷۲۳ هکتار از مزارع گیلان تولید می شود. گیلان به لحاظ تولید محصولات گلخانه‌ای در جایگاه ششم کشور قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.