تانکرهای آب به نجات ۷۰ روستای گیلان می آیند

0 480

معضلات تنش آبی هر ساله در فصل گرما دامن بسیاری از روستاهای گیلان را می گیرد. برخی از روستاهای استان از آب چشمه برای مصارف خود استفاده می کنند اما استفاده از اب همین چشمه ها برای مصارف کشاورزی حجم آن را کم می کند و در این شرایط تانکرها هستند که به کمک و نجات ساکنان روستاها می آیند.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از تنش آبی در ۷۰ روستای این استان خبر داده و گفته است: عملیات آب‌رسانی به این روستاها با استفاده از تانکرهای آب‌رسان و به صورت متناوب در حال انجام است.

«محب‌علی رنج‌ور» افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ روستای گیلان که عمدتاً در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند با کمبود آب شرب مواجه هستند به همین دلیل عملیات آب‌رسانی به آن‌ها از طریق تانکرهای آب‌رسان شرکت آبفار انجام می‌شود.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان بافت اقلیمی، بالا بودن سطح آب در برخی نقاط آن و بارش کم باران در مناطق جنوبی این استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: مناطق کوهستانی گیلان برخلاف مناطق جلگه‌ای حوزه آب‌ریز کمتری دارند و امکان استحصال از آب‌های زیرزمینی در آن‌ها فراهم نیست.

رنج‌ور با بیان اینکه این روستاها در شهرستان‌هایی نظیر رودسر، املش، لنگرود و نظایر این واقع شده‌اند اظهار کرد: آب شرب این روستاها از محل آب چشمه‌ها تأمین می‌شود به همین علت در فصول گرم سال که بخشی از این آب در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در این روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستیم.

به گفته­ این مقام مسئول در حال حاضر یک پروژه آبرسانی برای ۱۳ روستا در منطقه املش و یک پروژه آب‌رسانی دیگر نیز برای ۱۹ روستا در بلوکات شهرستان رودبار در دست اجرا و ساخت است.

با وجودی که روستاهای کوهستانی گیلان مشکلات متعددی همچون جاده یا آب شرب دارند هر ساله به دلایل مختلف به جمعیت این روستاها در اثر مهاجرت افزوده می شود که عمدتا در فصل تابستان که تعطیلات است در این مناطق حضور می یابند. با توجه به کمبود آب در این مناطق باید پرسید چگونه باید آبرسانی بیشتری صورت بگیرد تا معضلاب آب شرب کمتر شود.

به طور کلی تنش آبی در ۱۳۶ روستای گیلان وجود دارد که به گفته متولیان امر،۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران کمبود آب شرب و رفع تنش آبی روستاهای گیلان نیاز است.

میزان کمبود آب شرب این روستاها را ۵۱۰ لیتر بر ثانیه است و تاکنون تنها راهکار برای جبران کم آبی این تعداد روستا، اقدامات فوریتی از جمله آبرسانی سیار یا همان تانکر اجرا می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.