تعهد دوباره دولت در تکمیل آزاد راه

0 332

آخرین روزهای سال ۸۸ بود که خبری مبنی بر افتتاح آزادراه  رشت – قزوین نوید کوتاه شدن مسیر سفر به گیلان را به مسافران داد، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که با گذشت ۱۱ سال از افتتاح نیمه کاره‌ی آن، اتمام این طرح ملی همچنان با اما و اگرهایی روبه رو باشد.

در حالیکه عملیات اجرایی ساخت آزاد راه  رشت – قزوین  از سال ۸۳ آغاز شد، در سال ۱۳۹۶ و با باقی ماندن  ۱۱ کیلومتر افتتاح شد. این آزاد راه یکی از پروژه‌های پرحاشیه ای  است که به دلیل مقاومت زیتون‌ فروشان رودباری به جهت نگرانی بابت از دست دادن اشتغال و رونق فروش محصولات، تاکنون به طور کامل اجرا نشده و تکمیل ۸ کیلومتر باقیمانده در گرو رضایت آنان قرار دارد.

افتتاح نیمه کاره و ناتمام آزاد راه رشت قزوین  درسالهای گذشته همواره با چالش های زیادی بین  زیتون فروشان رودباری با راه وشهر سازی همراه بود که همچنان ادامه دارد. وعده های زیادی در خصوص تکمیل ابتدا  ۱۱ کیلومتر و بعدها ۸ کیلومتر از این آزاد از سوی دولتهای وقت و وزارت راه وشهر سازی داده شده که نه آن موقع و نه تا امروز این وعده ها به سرانجام  نرسیده است.

روز گذشته نیز« محمدباقر نوبخت»معان رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور در حاشیه بازدید از روند تکمیل آزادراه رشت به قزوین، از تعهد دولت درخصوص تکمیل آزادراه رشت به قزوین خبرداد و گفت: این آزاد راه در سال جدید باید افتتاح ‌شود و دولت به تعهد خود در خصوص تکمیل آزادراه رشت به قزوین پایبند است و پیگیری و بازدیدهای مستمر در این خصوص انجام می‌شود. براساس آخرین اطلاعات فنی و کارشناسی، امیدوارم که این پروژه بر اساس زمان‌بندی تعیین‌شده و در سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد. زیرا جاذبه‌های گردشگری گیلان سبب می‌شود تا بار ترافیکی به این استان با افزایش مواجه شده و تکمیل این آزاد راه سفر به گیلان را برای مسافران راحت‌ تر می‌کند.

وی با اشاره به  اختصاص اعتبار نقدی به پروژه آزاد راه رشت به قزوین افزود: در فروردین ‌ماه امسال اعتبار نقدی به پروژه آزادراه رشت – قزوین تخصیص‌ یافته که بسیار می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

وی با اشاره به افزایش اعتبار تخصیص‌ یافته به آزاد راه رشت به قزوین بیان کرد: سازمان برنامه‌ و بودجه مکلف است تا هرمیزان اعتباری که براساس کارهای کارشناسی برای تکمیل این آزاد راه اعلام می‌شود را تأمین کند و محدود به منابع مالی از پیش تعیین‌شده نیست.

پیشتر درهمین رابطه «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنام و بودجه و تکمیل نهایی آزاد راه تا پایان سال ۱۳۹۹ گفته بود: در طراحی ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت-قزوین در محدوده‌ی منجیل، از بین نرفتن کسب و کار مردم رودبار یکی از فاکتورهای مهم است. به همین دلیل این آزاد راه طوری طراحی شد تا مسیر رفت از داخل باند آزاد راه و مسیر برگشت از مسیر کنونی شهر رودبار باشد تا هم گلوگاه ترافیکی رفع شود و هم آسیبی به کسب و کار هموطنان در رودبار وارد نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.