روند کند مناسب‌سازی اماکن عمومی برای بهره‌مندی معلولان در انزلی

0 285

روند مناسب‌سازی محیط به منظور امکان بهره‌مندی معلولان از ادارات، بانک‌ها، تفریحگاه‌ها و اماکن ورزشی در انزلی مناسب نیست. تردد آسان و بهره‌مند شدن از دایره‌ی خدمات و امکانات جامعه از جمله حقوقی‌ست که معلولان و سالمندان چون دیگر افراد جامعه باید از آن برخورار باشند. بی‌تردید لحاظ کردن شرایط مناسب در ایجاد بناها و فضاهای جدید و همچنین مناسب‌سازی اماکنی که پیش از این احداث شده‌اند از جمله مواردی‌ست که باید مورد متوجه مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد.

 رییس اداره‌ی بهزیستی انزلی در گفت‌وگو با مرور اظهار کرد: مکاتبات و پیگری‌های لازم در راستای مناسب‌سازی اماکن عمومی برای بهره‌مند شدن کم‌توانان جسمی و سالمندان از امکانات و خدمات انجام می‌شود اما متأسفانه در بیشتر مواقع پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنیم و اغلب استیجاری بودن اماکن و نبود اعتبارات لازم از جمله دلایلی ست که برای روند کند مناسب‌سازی‌ها عنوان می‌شود.

«فرحناز غفاری‌فر» با بیان این که فعال شدن میز خدمت برای ارائه‌ی خدمات به سالمندان یا کم‌توان‌های جسمی در همه‌ی ادارات یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که از سوی اداره‌ی بهزیستی مورد پیگیری قرار دارد، افزود: برخی اقدامات انجام گرفته از سوی ادارات اخیرا در جلسه‌ی تخصصی مناسب‌سازی اعلام شد. بعنوان مثال  مناسب‌سازی ۵۴ مدرسه  از سوی اداره آموزش و پرورش انجام شده و مابقی مدارس در دست انجام است. کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) نیز در ساختمان تازه‌تاسیسش موارد لازم را رعایت کرده است. از سوی دیگر ۱۱ نقطه از شهر بعنوان پارکینگ برای معلولان تعیین شده است.

وی درباره‌ی مشکلات موجود در زمینه‌ی دسترسی معلولان به نمایندگی کارگزاری بیمه و همچنین اداره‌ی تامین اجتماعی گفت:   ساختمان نمایندگی کارگزاری بیمه تامین اجتماعی  بناست تا پیش از پایان سال به مکان جدید منتقل شود. همچنین با پیگیری‌های بهزیستی قرار است بالابر موجود در ابتدای راه‌پله‌ی ساختمان تامین اجتماعی حذف و جهت تردد بهینه‌ی مراجعان آسانسور نصب شود.

وی با بیان این که مناسب‌سازی پارک‌ها در دست اقدام است، یادآور شد: ورودی بلوار از سمت مزار شهدای گمنام دارای مسیر تردد برای عبور ویلچر هست اما این مسیر با راهبند مسدود شده، برای رفع این مشکل نیز مکاتبات لازم با شهرداری انجام گرفته است. اما در استادیوم مناسب‌سازی برای حضور معلولان انجام نشده و بطور کلی باید گفت مناسب‌سازی اماکن ورزشی بصورت ضعیف صورت گرفته و در مواردی هم که اقدامی انجام شده استاندارد و خیلی قابل استفاده نیست.

 غفاری‌فر با تأکید بر اهمیت تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی در لحاظ کردن شرایط معلولان در ساخت‌وسازها گفت: در چند روز آتی کمیته‌‌ی ستاد مناسب‌سازی شهرستان در محل فرمانداری برگزار می‌شود و ادامه‌ی پیگیری‌ها در راستای مشکلات موجود در این عرصه با حضورفرماندار، معاون عمرانی فرماندار، شهردار، شورای اسلامی شهر و مسوولان ادارات ذی‌ربط مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.