فرصت سه ماهه شورا برای انتخاب شهردار بومی

0 403

اولین جلسه‌ی علنی شورای شهر رشت با موضوع انتخاب شهردار جدید به ‌منظور بررسی گزینه‌های بیشتر به ‌روز دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده موکول شد.

کمتر از چندماه به پایان عمر شورای پنجم رشت باقی نمانده و انتخاب و برکناری سه شهردار و انتصاب ۲ سرپرست، کارنامه‌ی موفقی برای این شورا نبوده است.

اینبار نیز اعضای شورای شهر بعد از برکناری حاج محمدی از مردم فرصتی سه ماهه برای انتخاب شهردار بومی خواستند. این در حالیست که اعضای شورای شهررشت چهار سال فرصت داشتند که دست به انتخاب شهردار بومی بزنند اما آن را از دست دادند.

دوشنبه‌ی گذشته وقتی اعضای شورای شهر رشت، رأی به استیضاح و برکناری «ناصر حاج محمدی» دادند، وی پیش از آن دوبار طی ۶ ماه اخیر از خطر استیضاح و عزل  عبور کرده بود، اما اینبار لابی‌های شبانه نتوانست مانع برکناری شهردار غیربومی رشت باشد. در نهایت ناصرحاج محمدی شهردار اهل شاهرود، پس از ۱۵ ماه فعالیت با ۸ رأی شورا نشینان از مدیریت شهرداری رشت برکنار و «ناصر عطایی» به عنوان سرپرست از سوی اعضای شورای شهر معرفی شد.

شب گذشته یکصد و شصت و سومین جلسه‌ی شورای شهر رشت خود بدون انتخاب شهردار رشت به پایان رسید، در عین حال اعضای شورای شهر رشت از مردم خواستند تا فرصتی سه ماه برای انتخاب شهردار جدید به اعضای شورا بدهند. در این جلسه با بیان اینکه مردم انتظار دارند تا شهرداری انتخاب شود که اشکالات گذشته را جبران مافات کند عنوان شد: اعضای شورا به دنبال انتخاب شهرداری دارای مدیریت قوی، با سابقه کارهای اجرایی و بومی هستند.

«بهراد ذاکری» عضو مخالف عملکرد شهردار رشت که در هرسه جلسه‌ی استیضاح رأی به برکناری حاج محمدی داده بود از فشارهای بیرونی به اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار رشت خبرداد و گفت: بعد از انتخاب نصرتی، شورا روند درستی را برای انتخاب شهردار طی نکرد. شورا نباید مجدد تصمیم‌های غلط گذشته را تکرار کند.

عضو شورای شهر رشت با تذکر به دخالت افراد، نهادها و دستگاه‌ها به بحث انتخاب شهردار رشت افزود: اگر برای کسی جایگاهی ندارید، نباید به شورا فشار بیاورند و آن شخص را به عنوان شهردار به شورا تحمیل کنند. شهر رشت دیگر توان اشتباهات را ندارد و انتخاب شهردار نباید صرف دوستی و رفاقت صورت گیرد. بنده از گفتن حقیقت ابایی ندارم و برای شفاف شدن موضوع تا استعفا هم ادامه می‌دهم.

گفتنی است اعضای شورا پیشنهاد دادند که برنامه‌های ارایه شده از سوی کاندیداها به دبیرخانه ارسال شود تا مورد بررسی قرار بگیرد.

اما از برخی چهره‌ها بعنوان گزینه‌های احتمالی برای تصدی مدیریت شهرداری رشت و جایگزینی حاج محمدی نام برده می‌شود. شنیده‌ها حاکی است، «سیدمحمد احمدی» فرماندار اسبق رشت و معاون سابق استانداری گیلان، «عیسی مهدوی» فرماندار فعلی تالش، «سیروس شفقی» فرماندار فعلی لنگرود و معاون سابق استانداری البرز، «جمشید رسایی» از چهره‌های اصلاح طلب و مدیر اسبق جهاد دانشگاهی گیلان و «سید امیر حسین علوی» عضو فعلی شورای شهر رشت از جمله افرادی هستند که نامشان در فضای مجازی بعنوان گزینه‌های احتمالی تصدی بر شهرداری رشت مطرح شده است. گفته می شود«اوسط مقدم» معاون عمرانی استانداری گیلان یکی از جدی ترین گزینه های شهرداری رشت بعد از حاج محمدی بوده که کاندیداتوری در این زمینه را نپذیرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.