سرم نیست، تخت خالی نیست

وضعیت ناگوار بیماران کرونا و کادر درمان در گیلان

0 540

گیلان سیاه‌ترین روزهای کرونایی خود را پشت سر می‌گذارد. این در حالیست که به گفته مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی استان، هنوز به قله پیک پنجم کرونا نزدیک نشده ایم.

 وضعیت بحرانی استان با افزایش تعداد مبتلایان و بستری شدگان در مراکز درمانی و بیمارستانی از هفته گذشته شدت بیشتری به خود گرفته بطوریکه تعداد مراجعین روزانه به بیمارستانهای استان به مرز هزار نفر نزدیک شده است. در حال حاضر نیز تعداد بستری شدگان کرونایی استان در حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام شده است.

در حالیکه پیشتر اعلام شده بود گیلان با کمبود دو هزار تخت بیمارستانی مواجه است و در شاخص سرانه تخت بیمارستانی به ازای هرهزار نفر از متوسط میانگین کشوری پایین تر است، افزایش صعودی مبتلایان نیازمند به بستری، مراکز درمانی استان را با چالش کمبود ظرفیت تخت بیمارستانی روبرو کرده است. تکمیل ظرفیت تختهای بیمارستانی در استان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان را بر آن داشت که در دستورالعمل جدیدی از همه مراکزدرمانی بستری تقاضا کند تا از پذیرش بیماران غیر ضروری در بخش دولتی و خصوصی خودداری کنند.

در این بین بسیاری از مراجعه کنندگان بعد از ساعتها انتظار برای پذیرش و خالی شدن تخت موفق به بستری نمی‌شوند و به ناچار بعد از ویزیت و دریافت دارو به خانه باز می‌گردند.

کمبود سرم و مشکلات بیماران غیرکرونایی

در این میان وضعیت بیمارستان رازی رشت بعنوان مرکز سانترال کرونا از سایر بیمارستانهای دیگر استان بغرنج‌تر است. این بیمارستان از هفته گذشته بطور کلی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته و سایر بیماران به بیمارستان پورسینای رشت منتقل شدند. بنابر شواهد و گفته‌های خانواده برخی از بیماران، حتی در راهروی این مرکز درمانی بیمار بستری است و کادر درمانی خسته‌تر از همیشه هستند. کمبود دارو سرم نمکی نیز چالش جدیدی است که بسیاری از بیماران سرپایی و نیازمند قرنطینه در منازل با آن مواجه شده‌اند.

کمبود سرم‌های تزریقی مورد نیاز بیماران کرونایی و نبود امکان خرید و تهیه این سرم‌ها در داروخانه‌های سطح رشت و حتی شهرستانها به سختی انجام می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای بیماران و خانواده‌های آنها در پی داشته است. هرچند در تهیه سرم برای بیماران بستری در بیمارستانها مشکل چندانی وجود ندارد اما کمبود سرم در بخش سرپایی و خبر ممنوعیت توزیع آن در داروخانه‌های شهری نگرانی‌های بسیاری را برای بیماران قرنطینه در منازل ایجاد کرده است.

با توجه به محدود بودن تخت‌های بیمارستانی در گیلان، نبود سرم بیماران و خانواده‌های آنها را به سمت بیمارستان‌ها سوق داده و شرایط را بحرانی‌تر کرده است.

بی تدبیری مسولان وضعیت گیلان را بحرانی کرد

یک شهروند که برای همراهی برادرش در محوطه بیمارستان رازی حضور داشت از ساعتها انتظار برای پذیرش باردر خود به مرور گفت.

علی افضلی با انتقاد از مسؤولان استان در عدم جلوگیری از ورود مسافرین در تعطیلات گذشته، مقصر اصلی وضع موجود استان در بحران کرونا را مسؤولان ناکارآمد و غیر بومی بیان کرد و افزود: طی ماه‌های گذشته روند شیوع کرونا ثابت مانده بود اما بی تدبیری در سطح مدیریتی گیلان و عدم جلگیری از ورود انبوه مسافرین به گیلان، موجب افزایش مجدد کرونا در استان شد.

بعد از اوج گیری مجدد کرونا در استان، کلیه مرخصی‌های کادر پرستاری لغو و سقف اضافه کاری ۱۲۰ ساعت اعلام شده است. این فشار کاری از تحمل بسیاری از کادر درمان خارج شده و متأسفانه وضعیت پرستاران نیزبه دلیل خستگی چندان مساعد نیست.

وی با تأکید به اینکه برای دومین روز پیاپی برای پذیرش و پیدا کردن تخت خالی به بیمارستان مراجعه کرده می‌گوید: تخت خالی در بیمارستانهای دولتی به سختی پیدا می‌شود. در بیمارستانهای خصوصی هم هزینه‌ها آنقدر بالاست که بیمار جرات نزدیک شدن به آنجا را ندارد.

به دنبال سرم در بیمارستانها

شهروند دیگری هم که از روز گذشته تست کرونای خود و خانواده اش مثبت اعلام شده و به دنبال تهیه سرم نمکی به بیمارستان رازی رشت مراجعه کرده با عصبانیت زیادی از نبود سرم در داروخانه‌های سطح شهر انتقاد می‌کند و می‌گوید: سرم در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود. تخت خالی هم که در بیمارستان نیست آنهم اگر هم باشد باید پارتی و آشنا داشته باشیم تا به ما برسد. پس تکلیف ما چه می‌شود؟ وقتی دارو و سرم به ‌اندازه کافی برای بیماران سرپایی در داروخانه‌ها وجود ندارد، راهی جز مراجعه به بیمارستان نداریم. ما حالا از اینجا رانده و از آنجا مانده هستیم نه قادریم بدون دارو در خانه قرنطینه شویم و نه تختی برای ما در بیمارستان وجود دارد. اگر به موقع دارو و سرم دریافت نکنیم ممکن است بیماری حاد‌تر شود. همه چیز به پول و پارتی بیمار بستگی دارد.

 لغو مرخصی کادر پرستاری و افزایش اضافه کاری

مریم که به تازگی به کادر پرستاری بیمارستان دولتی رازی رشت اضافه شده، از وضعیت نامناسب بیمارستان و خستگی کادر درمانی این بیمارستان به ما گفت.

 مریم با اشاره به اینکه چند هفته از سیر صعودی کرونا در گیلان می‌گذرد می‌گوید: بعد از اوج گیری مجدد کرونا در استان، کلیه مرخصی‌های کادر پرستاری لغو و سقف اضافه کاری را ۱۲۰ ساعت اعلام کردند. این فشار کاری از تحمل بسیاری از همکاران خارج شده و متأسفانه وضعیت پرستاران نیزبه دلیل خستگی چندان مساعد نیست.

این پرستار اضافه می‌کند: در چند روز گذشته به دلیل بحران شدید و تقاضای بالای بیماران برای بستری حتی بخش جراحی بیمارستان را هم به بستری بیماران کرونایی اختصاص دادند.

وی با تأکید به کمبود تخت بیمارستانی در مرکز رازی از وضعیت نامناسب اورژانس بیمارستان می‌گوید: در چند روز گذشته بسیاری از فوتی‌ها در اورژانس رخ داده و به دلیل نبود تخت، همکاران ما در اورژانس فقط آن عده‌ای از بیماران که تنگی نفس شدید دارند را پذیرش می‌کنند.

کمبود تختهای بیمارستانی در کلیه مراکز درمانی و بستری گیلان در پیک پنجم کرونا در حالی اینروزها به چالش درمان و بهداشت استان تبدیل شده که در اسفند ۹۸ همزمان با اوج پیک اول و غافلگیری کرونا در گیلان، دانشگاه علوم پزشکی استان بنا به مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا در محوطه بیمارستان رازی به برپایی بیمارستان صحرایی اقدام کرد. با توجه به اینکه هفته گذشته معاون درمانی این دانشگاه از آمادگی مرکز ۱۲۰ تخت خوابی سایت لاکان رشت خبر داد آیا بار دیگر بیمارستان صحرایی در استان راه‌اندازی می‌شود؟

بیمارستان صحرایی فاقد خدمات تخصصی است

«انوش دهنادی مقدم» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به لزوم ایجاد بیمارستان صحرایی در کنار مرکز ۱۲۰ تخت خوابی لاکان رشت به مرور اظهار کرد: فعلا الزامی به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی وجود ندارد. کما اینکه بیمارستان صحرایی قادر به ارایه خدمات تخصصی نبوده و به اکسیژن ساز و دستگاه وینتلاتور برای بیماران بد حال مجهز نیست. اگر لازم باشد از ظرفیت درمانی ارتش و سپاه بهره گیری خواهیم کرد.

معاون علوم پزشکی گیلان با تأکید به تکمیل ظرفیت تختهای بیمارستانی در گیلان می‌افزاید: از لحاظ آماری تعداد بیماران کرونایی استان از اسفند ۹۸ پیشی گرفته است. از این رو با توجه به تکمیل ظرفیت تخت بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی گیلان از تکنیک جدیدی در درمان بیماران کرونایی بهره گیری کردیم که طی آن تعدادی از بیماران نیازمند به دریافت درمان رمدسیور، بعد از دریافت دارو به صورت سرپایی و در منازل خود بستری و قرنطینه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری شده در استان به مرز ۱۵۰۰ نفر نزدیک شده است اضافه می‌کند: در این تکنیک آن دسته از بیمارانی که اکسیژن خون پایین ندارند می‌توانند با دریافت داروهای مورد نیاز خود از طریق پذیرش سرپایی در بیمارستانها، درمان خود را در خانه ادامه دهند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه روزانه ۱۰۰۰ مراجعه کننده سرپایی کرونا به مراکز درمانی وبیمارستانی گیلان داریم اظهار می‌کند: از این تعداد ۶۰ درصد مراجعه کنندگان، تست مثبت هستند که منجر به بستری شدن ۴۰۰ نفر در شبانه روز گذشته شده است. در حال حاضر ۲۰۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شده‌اند.

دهنادی مقدم همچنین به آماده باش کلیه مراکز درمانی استان و ممنوعیت در پذیرش بیماران غیر ضروری تأکید می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر با پذیرش بیماران در سایت ۱۲۰ تخت خوابی لاکان رشت نیز بلافاصله ظرفیت تختها تکمیل می‌شود ولازم است از ظرفیت مراکزدرمانی ارتش و سپاه بهره گیری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.