سیدمحمد احمدی؛ شهردار ۱۲ ماهه رشت

1 1,090

سیدمحمد احمدی، متولد فومن، ۵۵ ساله، کارشناس ارشد مدیریت دولتی از دانشگاهی که نمی دانیم و اعلام نشده است، به عنوان  هفتاد و دومین شهردار رشت توانست از شورای شهر پنجم رشت رای اعتماد بگیرد. شورایی که تلخکامی های زیادی را در تعیین مدیریت شهری به کارنامه خود وارد کرده است.

 از سال ۱۳۸۰ تا به امروز، به مدت ۱۹ سال، ۲۴ نفر تحت عنوان شهردار و یا سرپرست از مهندس مرتضی شگفت تا مهندس عطایی، مدیریت شهرداری رشت را به عهده داشته اند. جالب توجه هست که گاهی یک نفر سرپرست شهرداری رشت در یک دوره و یا چند دوره دارای طول عمر مدیریتی بیشتر از برخی شهرداران اصلی بوده است. این وضعیت یعنی تزلزل کامل مدیریتی و بطور میانگین، عمر مدیریتی شهرداری در رشت کمتر از ۸ ماه و دارای بدترین آمار عمرمدیریت شهری در کشور است. این میانگین در سطح کشور۳۰ ماه یعنی حدود چهار برابر شهرستان رشت هست.

پس می شود نتیجه گرفت عمر مدیریت سیدمحمد احمدی شهردار تازه بر مسند نشسته به اصطلاح کلانشهر رشت با یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت ثابت و سیار، از هم اکنون تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ـ روز انتخابات ریاست جمهوری و تعیین اعضای ششمین شورای شهر رشت ـ به مدت ۸ ماه، و پس از آن نیز حداکثر تا ۴ ماه باید خود را برای تحویل پست شهرداری رشت به منتخب شورای ششم آماده کند. براین اساس احمدی تنها ۱۲ ماه  یعنی حتی ۳۰ درصد بیشتر از عمر میانگین مدیران شهرداری رشت وقت دارد تا با این قبیله خوش استقبال و بد بدرقه شورای شهر رشت همراهی کرده و هر آنچه را که در سر دارد و می تواند، اجرایی نموده و به منصه ظهور رساند.

آیا محمد احمدی، می تواند طی مدت ۱۲ ماه، مدیریت ۵ منطقه شهری و مدیران عامل و هیات مدیره ده سازمان بزرگ و پنج معاونت شهرداری رشت را طی این مدت فقط بشناسد و در تعیین خط مشی، راهبری و احیانا عزل و نصب برخی از آنان نقش موثری داشته باشد؟

آیا احمدی می داند که بودجه ۹۰۵ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ شهرداری رشت که بصورت آرمانی و غیرواقع بینانه تهیه شده بود، تاکنون به چه میزان تحقق یافته و در شرایط تورمی کنونی به چه سرنوشتی دچار می شود و اساسا این وضعیت برای شهرداری رشت فرصت است یا تهدید؟

او می داند که بودجه ۶۸۵ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۸ شهرداری رشت به چه میزان تحقق یافته بود که  بر آن اساس، پیش بینی کند با همه عوامل پیرامونی مزاحم اقتصادی در سطح ملی طی سال ۱۳۹۹، همچون تورم و کاهش ارزش پول ملی، گرانی مصالح، دستمزد نیروی انسانی، کاهش و سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز و کاهش قابل توجه درآمد شهرداری از این بخش، تا پایان سال۱۳۹۹، این بودجه آرمانی به چه میزان تحقق خواهد یافت و آیا او برنامه ای برای تحقق این بودجه در ماه های پایانی سال دارد؟

آیا ایشان می داند که شهرهایی مثل ارومیه که از نظر وسعت، جمعیت و حتی سابقه مدیریت شهری با رشت تشابهات زیادی دارد و در تمام ادوار گذشته بودجه آن کمتر از شهرداری رشت بوده، چرا و چگونه بودجه خود را در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۴۸۰ میلیارد تومان افزایش داده  و برای تحقق درآمد پایدار خود چه گامهای را برداشته است، تا بتواند از تجارب دیگران استفاده کند؟

                                            که عشق آسان نمود اول            ولی افتاد مشکل ها

انتظار می رفت، محمد احمدی در اولین مصاحبه های خود با توجه به سوابق مدیریت های اجرایی همچون فرمانداری و معاونت استانداری، فنی تر و دقیق تر سخن بگوید تا اینکه برای پوشاندن محل زادگاه خود در فومن، از محل بزرگ شدن و تعصب خود به رشت بگوید. حل مشکلات شهر رشت به نگاهی عمیق و راهبردی نیاز داشته و با تعصب، عشق و علاقه قابل حل و فصل نیست.

با این همه، شهرداری رشت به عنوان بزرگترین نهاد عمومی استان گیلان که با همه امور و شئون زندگی شهروندان رشتی در تمام مدت ۲۴ ساعته شبانه روز سرو کار دارد و هر گونه اختلال عملکرد آن به فوریت موجب بروز بحران در بخشی از زندگی مردم می شود، مورد توجه خاص مردم و مسئولین بوده و لذا نکاتی را برای اداره هر چه بهتر شهر از سر یاری و همراهی به شهردار کنونی  رشت اعلام می دارم.

اگر چه دولتمردان و روسای محترم ادارات و سازمان ها، بارهای بار، در عمل نشان داده اند که خود را بی نیاز از هر توصیه و همفکری دانسته و مقام خود را اجل از شنیدن به دغدغه های شهروندان و صاحب نظران می دانند، با اینحال اگر به جای آقای احمدی بودم بیشتر می شنیدم تا بگویم و این امور را دراولویت قرار می دادم:

اول ـ مطالعه تمامی برنامه های راهبردی تهیه شده در شهرداری طی حداقل ۲۰ سال گذشته و دیدار و مذاکره با دست اندر کاران تهیه و اجرای آن برنامه ها و اخذ بازخوردهای لازم برای ادامه مسیر.تدوین و اجرای هر طرح و برنامه جدید، بدون مطالعه روند تدوین و اجرای برنامه های گذشته بدون تردید به اتلاف زمان و منابع و تکرار بیهوده تجارب از پیش انجام گرفته منجر می شود. ضرورت تکمیل پروژه های نیمه تمام حاصل از طرح و برنامه قبلی شهرداری رشت، بنحوی حفاظت از سرمایه های ملی خواهد بود و نبایستی با تغییر مدیریت موجب هدر رفت هزینه های قبلی شود.

دوم – انتخاب حداقل بیست نفر از مدیران موفق، خوشنام و مردم دار شهرداری رشت در بیست سال گذشته بویژه شهرداران قبلی و مدیران موفق مناطق شهرداری رشت، معاونت ها، مدیران سازمان ها که در اذهان مردم سابقه خوبی را در احداث زیر ساخت هایی همچون پارک ملت و پارک دانشجو، باز کردن خیابان های بزرگ شهدای گمنام، پل بوسار، بلوارهای معلم دو و شمسی پور و احداث پل ها و تقاطع های غیر همسطح فلکه گاز، یخسازی، رازی و پل بزرگ گلسار و زیرگذر رشتیان به ضیابری و همچنین پروژه بزرگ پیاده راه مرکزی و پارک های کنار حاشیه های رودخانه گلسار، استخر و خیابان جوان و غیره را داشتند، برای برگزاری جلسات خصوصی یک به یک مفصل با آنان و شنیدن تجارب و کسب آگاهی عملی از آنان با هدف ایجاد تسلط بر چگونگی هدایت مدیریت اجرایی بخش های مختلف دستگاه عریض و طویل شهرداری.پیدا کردن این مدیران خوشنام خیلی مشکل نیست و البته اعضای محترم شورا نمی توانند مجرای معرفی آنان باشند.

سوم ـ ایجاد ارتباط و برگزاری جلسات خصوصی جداگانه با مدیران موفق و خوشنام و مردمی بخش های کلان خصوصی در رشت اعم از پیمانکاران، مدیران کارخانجات، بازاریان، اصناف و نهادهای خدماتی که توانسته اند در این بحران اقتصادی، روشنی چراغ مجموعه خود را پر فروغ نگه دارند، بمنظور استفاده از تجارب و دیدگاههای آنان در ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری رشت با مکانیزم های بخش خصوصی .تحقق بودجه سال ۹۹ و حتی بسیار بیشتر از آن با جلب اعتماد و مشارکت شهروندان عملی و راه دوری بنظر نمی رسد.

چهارم ـ انتخاب یکی از معاونت های با تجربه در امور سرمایه انسانی و یا برنامه ریزی شهرداری رشت به عنوان معاون اول و جانشین شهردار و همزمان  تفویض و افزایش اختیار شهرداران مناطق و مدیران سازمان ها و پرهیز جدی ازدخالت و درگیری های فنی با انتصاب مشاوری متخصص، امین و حافظ منافع مردم و آگاه  برای رتق و فتق امور تکنیکال شهرداری. در این صورت اوقات شهردار رشت بدور از امور روزمره تکراری مصروف برنامه های اساسی و راهبردی توسعه شهر می شود.

پنجم – مقابله با فساد اداری ازطریق تقویت روابط با مطبوعات، خبرنگاران و اعمال شفافیت و صداقت در خبر رسانی و در جریان گذاشتن مردم و طلب مشارکت عملی و مشخص از آنان برای همیاری در عمران و آبادانی مناطق خود تاکید می کنم مقابله با هر گونه فساد اداری فقط در گرو تقویت ارتباط با مطبوعات و سایت های خبری و سرعت عمل در خبر رسانی شفاف و دقیق و بدور از هر فشار و شائبه ای امکان پذیر است. .پاسخگو کردن کل سیستم شهرداری بطور سیستماتیک، شاید بزرگترین خدمتی باشد که  شهردار جدید رشت بتواند انجام دهد. اختصاص وقت حداقل یکساعته شهردار رشت در ۲۴ ساعت شبانه روز، برای خواندن دیدگاههای صاحب نظران و مردم چه از طریق مقالات مندرج در مطبوعات و بویژه شبکه های اجتماعی در امور مربوط به مسایل شهری را بسیار ضروری می دانم. انجام این مهم، تنها با خویشتن داری، صبوری، تحمل نقد و انتقاد ممکن و مقدور است که البته سخت و ناهموار است. اما شهردار رشت ناچار است خانه ای به اندازه فیل ها در درون سینه خود بسازد.

ششم ـ حفظ استقلال شهردار رشت، بویژه در تعریف فاصله منطقی و قانونی با اعضای شورای شهر فعلی و آینده. ایجاد هرگونه لابی خصوصی  با آنان و دادن امتیازات خاص اعم از مشارکت آنان در عزل و نصب ها، تقبل هزینه های مالی انان، اخذ سفارشات و غیره به دور از مجاری قانونی، که متاسفانه رسم مالوف شهرداری رشت است،  فساد انگیز بوده و خواهد بود. بی توجهی به این امر، شهرداری را به سازمانی ملوک الطوایفی تبدیل می کند که بیش از همه، به جایگاه خود شهردار آسیب می رساند. حالا که مشخص است شما فقط یکسال عمر مدیریتی دارید پس چه بهتر در این یکسال مستقل و با شهامت مدیریت کنید و زیر دین و منت کسی هم نباشید.

هفتم  ـ برنامه ریزی سفرهای رفت و برگشتی تیم مدیران شهرداری رشت در فاز اول  به کلانشهرهای آباد ایران همچون تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز و بویژه با بعضی از مناطق خاص تهران همچون منطقه ۲۲ به عنوان مدرنترین منطقه شهری تهران بزرگ و برگزاری جلسات تبادل تجربه با شهرداران آنان بمنظور الگو سازی تجربه های موفق آنان.

و در فاز دوم انجام سفرهای رفت و برگشتی به پایتخت و شهرهای اباد و زیبای کشورهای اطراف بویژه باکوـ استانبول ـ مسکو ـ سن پترزبورگ و استفاده از تجارب مدیریت شهری آنان.

هشتم  ـ فراخوان مشارکت و همکاری، از همه رشتی های مقیم در سراسر جهان برای سرمایه گذاری مالی و فکری و معنوی در پیشرفت شهرزادگاه خود رشت. در این بخش عوض کردن نگاه دولتی در سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت با نظارت و حضور مستمر شهردار در آن سازمان به منظور رفع موانع احتمالی سرمایه گذاران، بسیار ضروری بوده و امکان سرازیر شدن منابع زیادی را برای توسعه شهر فراهم می سازد.

نهم  ـ الکترونیکی کردن خدمات شهرداری، در حالی که در بسیاری از شهرها و مناطق شهرداری تهران انجام گرفته است، برای مردم رشت آرزویی دور و دراز شده است . چرا باید وقت زیادی از مردم برای انجام امور بسیار ساده ای که از طریق اینترنت قابل انجام است، گرفته شود؟ این پروژه بارها در شهرداری رشت مطرح شده و هر بار بدلایلی نیمه کاره رها شده است. انجام خدمات کارشناسی، پاسخ به استعلام های آنلاین دفاتر اسناد رسمی و بانک ها ـ صدور نامه های الکترونیک ـ حتی صدور پروانه ساختمانی بدون مراجعات حضوری،  بار بزرگی را از دوش مردم بویژه در این شرایط خاص بیماری کرونا بر می دارد.

1 نظر
  1. حبا می گوید

    مطلب خیلی خوب و کاربردی بود
    درواقع برخلاف اکثر تحلیل های امروزی علاوه بر انتقاد راهکار هم ارائه شد که امیدوارم به سمع و نظر مدیران مربوطه برسد.
    تصور میکنم یکی از دلایل عدم رشد کافی این شهر با توجه به منابع بی نظیرش ، علمی و تخصصی نبودن مدیران ارشد باشد و عزل و نصب ها صرفا به دلیل تجربه قبلی و روابط و یا دلایل سیاسی می باشد.
    نه اینکه تجربه ی مدیران بی اهمیت باشد ولی امروز نه فقط شهر ما بلکه در یک اشل بزرگتر به وسعت ایرانمان ،به کار علمی و تخصصی نیاز داریم تا صرفا تجربه مدیریت.
    امروز نیاز داریم تا مدیرانمان که همگی مدارک عالی دانشگاهی در حوزه مدیریت دارند،بار دیگر کتاب های دانشگاهی شان را از کتابخانه دربیاورند،خاکش را بتکانند و کمی مطالعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.