مشاهده مهاجم جدید در منابع آبی گیلان

0 357

« قربانعلی محمدپور» مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مشاهده گونه مهاجم جدیدی  به نام کاهوی آبی درمنابع آبی استان خبر داد.

محمد پور افزود: کاهوی آبی گونه مهاجمی است که وجود آن در منابع آبی برخی کشورها به معضلی جدی بدل شده است و اکنون در منابع آبی استان مشاهده شده است.

وی گفت: این گونه طی پایش های دوره ای نیروهای محیط زیست و همچنین گزارشهای رسیده، در برخی از استخرهای طبیعی استان مشاهده شده است. این گیاه آبزی شناور، بومی آبهای مناطق گرم بوده و گیاهی آکواریومی است که در محیط طبیعی رهاسازی شده است. برگ های پهن کرکدار و ریشه های افشان گیاه آن را روی سطح آب شناور می کند و  به راحتی از طریق پاجوش های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابه جا می شود.

در سالهای اخیر گونه های طبیعی مهاجم و غیر بومی از جمله آزولا و سنبل آبی و اکنون کاهوی آبی ، تالابها و منابع آبی استان را مورد هدف قرار داده است. این گونه های گیاهی که با هدف استفاده در محیط های اکواریومی وارد کشور شدند اکنون با رها سازی درمحیط های طبیعی ، زیستگاه گیاهان و آبزیان بومی را تهدید می کند.

گونهای مهاجم ، مواد مغذی منابع آب را جذب کرده  و موجب کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان، می شود.

پیشتر از سوی فعالین زیست محیطی استان تلاش های زیادی برای پاکسازی و جمع آوری گونه های مهاجم  از جمله سنبل آبی از سطح استخرها و تالاب های استان  صورت گرفته است. پاکسازی استخر عینک رشت ، رودخانه لنگرود به چمخاله و سواحل رودسر از سنبل آبی ، آخرین اقدامات زیست محیطی در این رابطه بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.