ایجاد پایانه صادراتی کشاورزی شمال در گیلان

0 549

فرهاد دلق پوش رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان از راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی شمال کشور در گیلان خبر داد.

وی گفت: با توجه به موقعیت خوب گیلان برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه دریای خزر، در سفر اخیر وزیر صمت به گیلان مقرر شد به زودی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شمال کشور در استان راه‌اندازی شود.

وی افزود: گیلان می‌تواند نقش به ‌سزائی در صادرات محصولات کشاورزی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای حاشیه دریای خزر که عضو معاهده اقتصادی تجاری است داشته باشد.

وی اتصال از راه بنادر و کشتیرانی ، زمینی و در آینده امکان حمل و نقل ریلی کالا و بار به کشورهای همسایه آسیایی را از ظرفیت‌های موجود گیلان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از محصولات تولیدی کشاورزی گیلان به سایر استان‌های مرزی کشور حمل و از آن‌ جا با قیمتی مناسب به کشورهای همسایه فروخته می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات در حوزه محصولات کشاورزی لازم و ضروری است گفت : وجود صنایع تبدیلی ، فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی با توجه به پتانسیل‌های گیلان دربخش صنایع غذایی و کشاورزی، می‌تواند توان رقابتی محصولات تولیدی این استان را افزایش دهد.

ایجاد پایانه صادراتی در گیلان از سالهای گذشته مطرح شد اما تاکنون محقق نشده بود. پیشتر از سوی کارشناسان اقتصادی عنوان شده بود،  نبود پایانه مجهز صادراتی در گیلان با توجه به ایجاد مسیرهای جدید حمل و نقل دریایی و ریلی ، محصولات کشاورزی و خدماتی در بازارهای حاشیه دریای خزر کمرنگ شوند این درحالیست که گیلان به دلیل برخورداری از مرز خشکی و دریایی با کشورهای شمالی از موقعیتی قابل توجه در حوزه صادرات برخورداراست.

در این شرایط، نبود زیرساخت‌های لازم مانند نداشتن پایانه صادراتی برای محصولاتی که عمر زیادی برای رسیدن به مقصد ندارند، سبب ضرر زیاد و کاهش بهره‌مندی از موقعیت صادراتی مرزهای گیلان به‌ویژه مرز خشکی آستارا شده است.

در همین باره پیشتر «جلیل جلالی‌فر» مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با روسیه با انتقاد از نبود زیرساخت‌هایی همچون پایانه صادراتی در مرز خشکی آستارا گفته بود: گیلان پیشانی اقتصاد کشور با روسیه است و نبود یک پایانه صادراتی و زنجیره حمل‌ونقل مناسب که بتواند محصولات کشاورزی همچون صیفی‌‌ و سبزی‌ را با کیفیت مطلوب و ‌دلخواه بازار روسیه به این کشور صادر کند باعث شده که عملاً فرصت بهره‌مندی کشور از این بازار کاهش پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.