گردشگر و زباله

دو تهدید ثبت جهانی ماسوله پیش از حضور ارزیابان یونسکو؛

0 244

کمتراز یک مانده به حضور ارزیابان یونسکو در شهر تاریخی ماسوله برای ثبت جهانی این شهرک، روز گذشته مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از حضور انبوه مسافران در ماسوله و وجود زباله انتقاد کرد.

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، با انتقاد از حجم ورود مسافران به شهر ماسوله، گفت: ظرفیت مراکز اقامتی و تفریحی و پارکینگ‌ها تکمیل شده است و باید پیش از ورود ارزیابان یونسکو کلیه مسیرها و مراکز اقامتی ساماندهی شود.

جهانی، با انتقاد از حجم ورود مسافران به شهر ماسوله، قلعه رودخان و رها سازی زباله در محیط زیست توسط برخی از این افراد گفت: متأسفانه با وجود پاکسازی محورها و جاده‌های مرتبط به ماسوله توسط گروهی از فعالان محیط زیست برخی از مسافران با رها کردن زباله در این تفرجگاه چهره طبیعت زیبا و سرسبز این منطقه را مخدوش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه عدم نظم و ساماندهی این مناطق سبب مشکلاتی در این منطقه شده است، از دستگاه‌های متولی درخواست کرد در این زمینه بدون اغماض برخورد کنند چراکه هرگونه اشتباهی می‌تواند عامل ایجاد خلل در ثبت جهانی ماسوله شود.

جهانی با اشاره به ورود گسترده گردشگران به مناطق قلعه رودخان و ماسوله از ممنوعیت اعزام تور به ماسوله خبر داد و افزود: با توجه به فراهم شدن شرایط برای حضور ارزیابان سازمان یونسکو برای ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله، شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی سراسر کشور از برنامه‌ریزی برای بازدید از مکان مذکور تا تاریخ ۱۲ مهرماه سال جاری خودداری کنند.

همچنین از مسافران و گردشگران تقاضا می‌کنیم به دلیل شرایط حساس منطقه تا اطلاع ثانوی از رفتن به این مناطق خوددداری کرده و تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری دیگری را در استان گیلان انتخاب کنند.

لازم به ذکر است: در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۳۲ میلیون مسافر به استان وارد شده‌اند که از این تعداد فقط طی ۲ ماه تیر و مردادماه ۱۹ میلیون نفر به گیلان سفر کردند که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۷ درصد رشد داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.