آماررسمی ۶۴.۵ درصد

0 168

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم خوراکی و آشامیدنی در ۳۱ استان کشور، گیلان در شهریور ماه گذشته نرخ تورم ۶۴.۵ (شصت وچهار ونیم) درصد رشد را نسبت به شهریورسال گذشته تجربه کرد.

از ابتدای امسال همزمان با به اجرایی شدن جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ترجیحی، قیمت کالاها بخصوص اقلام خوراکی در کشور با افزایش قیمت و تورم قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. به دنبال این سیاست در حالیکه فقط لبنیات، روغن، مرغ و تخم مرغ مجوز افزایش قیمت را دریافت کردند اما قیمت بسیاری از اقلام دیگر همزمان جهش قابل ‌توجهی را تجربه کرد. طبق آمارهای سازمان برنامه و مدیریت کشور، سهم عمده‌ای از تورم در یک سال گذشته در بخش خوراکی قرار گرفت و ماهانه قیمت خوراکی‌ها به طور متوسط بالغ بر ۲۵ درصد با افزایش همراه شد.

در این میان بر اساس آمارهای موجود ۱۰ استان کشور در مرداد ماه امسال تورمی بالغ بر ۹۰ درصد را در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ثبت کرده‌اند. گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، همدان، لرستان، سمنان، قزوین و البرز ۱۰ استان کشورهستند که بیشترین تورم را در بخش خوراکی شاهد بودند. روندی که روز به روز سفره مردم را کوچک‌تر کرده است. این بدان معناست که فشارهزینه‌ای در بخش خوراک فشاری بسیار بالاست و در نتیجه بخش مهمی از درآمد خانوار صرف تامین نیازهای اولیه یعنی خوراک و مسکن می‌شود.

در همین رابطه «وحید طیفوری» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم کشور و استان طی مرداد و شهریور امسال به مرور گفت: گیلان در شهریور ماه گذشته نرخ تورم ۶۴.۵ (شصت وچهار ونیم) درصد رشد را نسبت به شهریورسال گذشته تجربه کرد.

وی با تأکید به اینکه شاخصهای کلان اقتصادی کشور و مباحث گردشگری اثر گذاری مستقیمی درافزایش تورم خوراکی و تورم کل استان در ماه‌های مرداد و شهریور به جا گذاشته است افزود: در حالیکه کشور طی ماه‌های مرداد و شهریور به ترتیب تورم خوراکی (۴۵.۶ و ۵۸.۵ ) را پشت سر گذاشت این نرخ در گیلان به ترتیب (۵۷.۷ و ۶۴.۵ ) گزارش شده است. نرخی که متاثر از پارامترهای افزایش عرضه و تقاضا و حضور گردشگران در این ماه‌ها بوده است.

طیفوری در ادامه با ارایه آماری از نرخ تورم کل در کشور بیان کرد: نرخ تورم خوراکی در گیلان همواره در وضعیتی متفاوت نسبت به شاخص اولیه در کشور قرار می‌گیرد. طی این آمار در حالیکه تورم کل کشور در ماه شهریور ۴۲.۱ درصد رشد، تورم خوراکی آشامیدنی و دخانیات ۵۸.۵ رشد و تورم غیر خوراکی ۳۴.۴ درصد رشد را نسبت به ۱۲ ماهه گذشته نشان می‌دهد، در گیلان این نرخ در بخش تورم کل ۴۲.۱ درصد رشد، ۶۴چ رشد در بخش تورم خوراکی، آشامیدنی، دخانیات ۳۵.۵ درصد رشد در بخش غیر خوراکی به ثبت رسیده است.

معاون آمار و اطلاعات استان همچنین در خصوص تورم بخش مسکن گیلان نیز اظهار کرد: در بخش مسکن گیلان نیز در شهریور ماه امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش رشد بودیم. بطوریکه در کشور نرخ خدمات مسکن ۴/۲۹ درصد و در بخش اجاره ۲۹.۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته را شاهد بود این نرخ در گیلان در بخش خدمات مسکن( آب ، برق،گاز) ۳۵.۵ و در اجاره بهای مسکن ۳۵ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته همراه شد.

به عقیده کارشناسان تاخت و تاز تورم در حالی ادامه دارد که ماه گذشته بود که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛ اثرات تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی یا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخلیه شده و تورم در حال کنترل است. از سوی دیگر وزیر امور اقتصادی و۲۹.۱ دارایی نیز وعده داده است که تورم به زودی مهار شده و اولویت اصلی رییس جمهور مهار آن است.

برنامه‌های مهار تورم از سوی دولت سیزدهم در حالی پیگیری می‌شود که همزمان سیگنال‌های عجیبی از سوی همین مقامات به اقتصاد ارائه می‌شود که به عقیده کارشناسان زمینه را برای چسبندگی بالای قیمت و تیره شدن چشم‌انداز تورمی مهیا می‌کند. از سوی دیگر با وجود روشن نبودن تکلیف ارائه کالابرگ، به نظر می‌رسد پرداخت کالابرگ برای شش قلم کالا که هنوز ماهیت دقیق آن روشن نیست در دستور کار قرار می‌گیرد. برخی نیز اصلاح ساختار انرژی را مرحله پایانی جراحی اقتصادی می‌دانند. با این وصف به نظر می‌رسد دولت سیزدهم هنوز راه سختی را در پیش دارد چرا که تصمیم‌گیری درباره تغییر ساختار یارانه انرژی از مهمترین دغدغه‌های دولت تلقی می‌شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.