افزایش سگ‌های بلاصاحب در انزلی

تبعات تعطیلی پناهگاه حیوانات؛

0 663

 جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر ساحلی انزلی افزایش یافته است. هر چند وقت یک بارنیز عکس‌ها و پیام‌هایی مبنی بر گزش از سوی این حیوانات در فضای مجازی مشاهده می‌شود. واقعیت این است که  اکثریت مردم شهر انزلی نسبت به سگ‌های بلاصاحب مهربان هستند، اما به هر حال حضور این سگ‌ها  که گاه بصورت گروهی در ساحل و حتی در خیابان‌های اصلی شهر مشاهده می‌شوند، نیازمند توجه  ویژه و اقدامات  کارآمد از سوی متولیان امر است.

 «طیبه نامجو» یکی از حامیان حیوانات شهر انزلی با بیان این که  تعداد سگهای بلاصاحب در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، در گفت‌و گو با مرور اظهار می‌دارد: مجموعه اقداماتی که حامیان حیوانات هم اکنون در انزلی انجام می‌دهند شاملِ  تزریق واکسن هاری، عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری و هدایت سگ‌ها به سمت حاشیه‌ی شهراست.  البته  در بعضی از نقاط ممکن است  افراد  محلی از حیوانی در قالب غذارسانی یا ایجاد سرپناه حمایت کنند و نسبت به حیوانات تحت حمایت خویش حساس باشند، به همین دلیل ما  چنین سگ‌هایی را پس از تزریق واکسن، عقیم سازی و پلاک‌گذاری به  همان محل  برمی‌گردانیم.

وقتی پناهگاه حیوانات  توسط شهرداری انزلی راه‌اندازی  و این موضوع رسانه‌ای شد؛ شاهد رهاسازی سگ‌ها از شهرهای دیگر حتی استان‌های دیگر در انزلی بودیم.

وی  ادامه می‌دهد: روند اقدامات‌مان را در جلساتی که با شهرداری داشته‌ایم، اعلام کرده‌ایم و لازم به ذکر است که اداره‌ی دامپزشکی انزلی واکسن هاری مورد نیاز را در اختیارمان قرار می‌دهد.  ما نیز هنگام تزریق واکسن به حیوانات فیلم تهیه می‌کنیم و گزارش کامل همراه با پوکه‌های واکسن را به دامپزشکی تحویل می‌دهیم. گفتنی‌ست با توجه به این که واکسن هاری بصورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد، انجام مراحل عقیم‌سازی اصولی  برای هر سگ  ۴۰۰ هزار تومان  هزینه دربردارد که از سوی حامیان حیوانات و کمک‌های مردمی  تامین می‌شود. می‌توان گفت، هم‌اکنون اقدامات مذکور در مورد ۹۹ درصد از سگ‌های بلاصاحب منطقه‌ی غازیان شهر انزلی انجام شده است. اما  فعالیت‌های صورت گرفته را رسانه‌ای نمی‌کنیم چرا که وقتی پناهگاه حیوانات  توسط شهرداری انزلی راه‌اندازی  و این موضوع رسانه‌ای شد؛ شاهد رهاسازی سگ‌ها از شهرهای دیگر حتی استان‌های دیگر در انزلی بودیم.

نامجو  یادآور می‌شود: متاسفانه حوالی مردادماه امسال، شاهد بودیم که در پناهگاه شهرداری به دلیل عدم انجام تفکیک اصولی سگ‌ها و رسیدگی نامناسب بهداشتی، تعداد زیادی از سگ‌ها مردند.  در آن زمان ما توانستیم  حدود ۳۰ حیوان را از پناهگاه خارج کنیم. این حیوانات در پانسیونی در رشت بستری شدند و پس از پلاک‌گذاری، تعدادی واگذار و تعدادی نیز در حاشیه‌ی شهر رهاسازی شدند.  سگ‌های رهاسازی شده توسط غذارسان‌هایی که داریم  تحت پوشش هستند و تا کنون وارد شهر نشده‌اند.

این حامی حیوانات درباره گزش‌هایی که از سوی سگ‌ها دیده می‌شود، اظهار می‌دارد: یکی از ایراداتی که به دوستداران حیوانات وارد می‌شود این است که مقابل منزل خود به سگ‌های بلاصاحب غذا می‌دهند.  بدین ترتیب آن حیوان بنابر غریزه‌ی ذاتی خود، به نگهبانی از خانه می‌پردازد و در مواجهه با عبور موتور، ماشین و گاهی رهگذران اگر  کنشی ببیند، از خود واکنش نشان می دهد. این اتفاق ممکن است در ساحل  و مقابل پلاژها  نیز رخ دهد. بنابراین یکی از دلایلی که  مواردی از گزیدگی  مشاهده می‌شود همین است. البته  به نظرم موضوع دیگری  نیز باید مورد توجه مردم قرار گیرد و آن افزایش حضور شغال‌ها و آسیب‌های ناشی از آن  در صورت نبود سگ‌ها در برخی محله‌هاست. چرا که شغال‌ها  می‌توانند موجب انتقال بیماری‌های خطرناکی  شوند. حتی مواردی از هاری گاو بر اثر گزش شغال مشاهده شده است.

وی می‌گوید: این موضوع که  وحشت از حیوانات در عده‌ای از مردم وجود دارد، کاملا قابل درک است اما خواست قلبی ما این است که زمانی  شهر ساحلی انزلی بعنوان  یک شهر نمونه‌ی دوست‌دار حیوانات مطرح شود، همانگونه که اهالی کشور مسلمان  ترکیه با حیوانات مهربان هستند.

تعطیلی پناهگاه شهرداری

پناهگاهی که شهرداری انزلی برای سگ‌های بلاصاحب  در سال ۱۳۹۸  راه‌اندازی کرد، تعطیل شده است. رییس شورای شهر انزلی در این باره به مرور می‌گوید: زمین پناهگاه را ازاداره‌ی منابع طبیعی تحویل موقت گرفتیم و اقدامات اولیه  در راستای مهیا ساختن آن انجام شد. اگر چه در حد ایده‌آل نبود  ولی  مکانی بود که عقیم سازی، نگهداری،  پلاک گذاری و نهایتا رهاسازی سگ‌های بلاصاحب در آن انجام می‌گرفت.  و اما در ادامه کار از سوی یکی از نهادها اعلام شد که  اسنادی مبنی بر مالکیت زمین در اختیار دارد. بدین ترتیب  با  صدور حکم تخلیه ما ناچار به تخلیه شدیم.

«شعبان جعفری»  با بیان این که احداث پناهگاه حیوانات در هر زمینی ممکن نیست و مجموعه ای از ملاحظات باید در نظر گرفته شود، اظهار می‌دارد: حامیان حیوانات  جلساتی با  شهرداری و شورای اسلامی شهرانزلی  برگزار و سازوکاری را تعریف  کردند که بر اساس آن شهرداری از حامیان حیوانات  حمایت کنند تا ایشان با توجه به آگاهی و تجربه‌ای که دارند، اقدامات  درمانی و عقیم‌سازی سگهای بلاصاحب را انجام  دهند. در این راستا جلساتی با دادگستری نیز برگزار شد و شهرداری هم اعلام آمادگی کرد که  از این طرح حمایت کند. بدین ترتیب  قرار است طی چند روز آینده تفاهم‌نامه‌ای  منعقد می‌شود.

رهاسازی سگ‌های شهرهای دیگر در انزلی

  رهاسازی سگهای بلاصاحب دیگرشهرها در انزلی معضل بزرگی است که با آن مواجه هستیم. جعفری با تصریح بر این موضوع یادآور می‌شود: عقیم‌سازی حیوانات هزینه بالایی دربردارد، از این رو  انتظار می‌رود  دستگاه‌های امنیتی و نظارتی، به ویژه استانداری با صدور بخش‌نامه  از فرمانداران و شهرداران سراسر استان بخواهند که از انتقال سگ‌های بلاصاحب به دیگر شهرها خودداری کنند.

وی در پایان به ارائه‌ی پیشنهادی پرداخته و می‌گوید: به نظرم استانداری و دامپزشکی استان برای  مدیریت  این موضوع  در سطح استان، می توانند مرکزی را لحاظ کنند و زمین وسیعی را در نظر بگیرند  تا با مشارکت سمن های فعال درعرصه‌ی حمایت از حیوانات و شهرداری‌های  به ساماندهی این موضوع در سطح استان پرداخته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.