کسب درآمد پایدار راهی به سمت دیپلماسی شهری کیاشهر

نشست تخصصی به همت شهرداری بندر کیاشهر برگزار شد:

1 197

کیاشهر این میعادگاه سپیدرود و کاسپین با وجود کوچکی ظرفیت های بسیاری را در خود جای داده است .

شهر رویایی گردشگری با بهره مندی از تالاب بوجاق و پرندگان و پوشش گیاهی کم نظیر، ساحل دریا و پل چوبی، خاویار و برنج معطر از جمله‌ی این مواهب هستند.

شهرداری کیاشهر به منظور بهره مندی از این ظرفیت های بومی برای توسعه پایدار این شهر اقداماتی را آغاز کرده که رونمایی از برند شهری ” تاریخ خاویار خزر” و اولین نشست تخصصی دیپلماسی شهری بندر کیاشهر از جمله این برنامه‌ها است.

مرتضی عاطفی: به واسطه اشتراکاتی که بندرکیاشهر با بعضی شهرها در کشورهای دیگر دارد این توانایی را داریم که با عقد قراردادهای خواهر خواندگی ارتباطهای بین المللی خود را با این کشورها برقرار کنیم و گامی در راستای توسعه دیپلماسی شهری برداریم

نشستی که دعوت از نخبگان و استادان رشته‌های مختلف مرتبط از جمله محیط زیست، گردشگری، مدیریت شهری نوید بخش تلاش برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و مدیریت شهری با هدف توسعه پایدار این منطقه است.

*تلاش شهرداری کیاشهر برای ارتقای دیپلماسی شهری

شهردار کیاشهر در این مراسم با اشاره به برخورداری این شهر از عناصر طبیعی و محیط زیستی مثل دریا، جنگل، رودخانه و تالاب گفت: بندر کیاشهر ظرفیت بسیاری برای توسعه همه جانبه دارد و در کنار این استعدادهای طبیعی مولفه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این شهر نیز ویژگی‌های بسیار خوبی برای توسعه پایدار و پیشرفت شهر است.

مرتضی عاطفی بیان کرد: به واسطه اشتراکاتی که بندر کیاشهر با بعضی شهرها در کشورهای دیگر دارد این توانایی را داریم که با عقد قراردادهای خواهر خواندگی ارتباطهای بین المللی خود را با این کشورها برقرار کنیم و گامی در راستای توسعه دیپلماسی شهری برداریم.

وی یادآور شد: در روزهای پایانی سال گذشته رونمایی از هویت دیداری بندر کیاشهر متشکل از عناصر طبیعی و هویتی شهر را داشتیم که گام نخست در راستای برندسازی این شهر است .

عاطفی در خاتمه ابراز امیدواری کرد، شهرداری کیاشهر بتواند با کمک اساتید و صاحب نظران این شهر را در سطح ملی و فراملی معرفی کند .

*بوجاق موتور محرکه کیاشهر

محمد دهدار مشاور محیط زیست در ادامه این همایش با قدردانی از شهرداری و شورای شهر کیاشهر بابت برگزاری این نشست گفت: کیاشهر از منظر توسعه و نیروهای محرکه واجد دو بخش خیلی قوی است که اکنون جایگاهی ندارد.

وی اظهار کرد: کیاشهر به رغم سابقه طولانی داشتن بندر عملا منفعل و فاقد کارایی لازم است و هیچگاه قطب صنعتی و بازرگانی قوی نبوده است .

وی با اشاره به پر رنگ بودن دو بخش کشاورزی و خدمات در کیاشهر افزود: کیاشهر را با برندی که برایش گذاشتند ” تاریخ خاویارخزر” که البته نام کاسپین مناسب‌تر بود با خاویار و ماهی می‌شناسند اما بعید می‌دانم یک کیلو خاویار دارای بسته بندی مناسب برای صادرات در این شهر وجود داشته باشد .

به گفته وی این در حالی است که یزد در منطقه کویری دارد خاویار تولید و صادر می‌کند ولی ما نتوانسته ایم از این فرصت استفاده کنیم و این بعنوان یک ضعف نیازمند رفع است.

وی با اشاره به این که شهرهایی که توسعه پیدا می‌کنند یک سری نیرو محرکه‌هایی دارند، دریا، سفید رود، تالاب یا پارک ملی بوجاق را عناصر مهم برای به حرکت در آوردن موتور توسعه این شهر عنوان و تصریح کرد: توسعه و حیات مردم به این سه گره خورده و اگر این سه نباشند خیلی مشاغل از دست می‌رود .

وی با اشاره به این که سپیدرود را می‌توان بعنوان یک منبع آبی جهت حیات جانداران و تامین آب کشاورزی بعنوان مادر تلقی کرد تصریح کرد: عملا از سپیدرود آن هم اسفند و فروردین استفاده دیگری نمی‌شود ما هیچ فعالیت دیگری نتوانسته‌ایم از آن بکنیم .

دهدار یادآور شد: اگر تالاب بوجاق به همت سازمان محیط زیست سال ۷۶ حفظ نمی‌شد الان به جای این دو هزار هکتار منطقه حفاظت شده، زمین‌های کشاورزی و ویلا می‌دیدید و فرصت استفاده برای همه مردم ایران از دست می‌رفت

این استاد محیط زیست اظهار کرد: متأسفانه از دریا هم جز چند پره صیادی و دو کیج کالچر (مزرعه پرورش ماهی در قفس) و یک شناگاه نتوانستیم استفاده خاصی بکنیم.

 وی با اشاره به این که گردشگران کیاشهر را با تالاب بوجاق و پل چوبی می‌شناسند افزود: ولی برندی که به همت شهرداری و شورای شهر قبل از عید مطرح شد و در مرحله ثبت است دارای عناصر وابسته به تالاب است و در همه لوگوها، ماهی، گل نیلوفر آبی تالاب، قایق، اسبچه خزر، پل چوبی به پارک ملی بوجاق بعنوان یادگار سپیدرود و یک فرصت استثنایی برای توسعه پایدار این شهر است.

دهدار یادآور شد: اگر تالاب بوجاق به همت سازمان محیط زیست سال ۷۶ حفظ نمی‌شد الان به جای این دو هزار هکتار منطقه حفاظت شده، زمین‌های کشاورزی و ویلا می‌دیدید و فرصت استفاده برای همه مردم ایران از دست می‌رفت ولی این حفاظت کمک کرده و زیستگاهی بوجود آورده که نه تنها در مقیاس ملی بلکه بین المللی مطرح است چون هم پارک ملی و زیر نظر اتحادیه جهانی حفاظت و هم تالاب بین المللی زیر نظر کنوانسیون رامسر است.

وی با اشاره به ورود شمار فراوان گردشگر به این منطقه بر لزوم جمع آوری آمار دقیق جهت برنامه ریزی‌های مرتبط به این بخش تأکید کرد.

این مشاور محیط زیست اظهار کرد: بوجاق با سه هزار و چهارصد هکتار مساحت و بهره مندی از حدود ۲۵۵ گونه پرنده فرصت مناسبی برای برگزاری تورهای پرنده نگری است.

دهدار همچنین به شناسایی ۲۵۰ گونه گیاهی در بوجاق اشاره و متذکر شد: مصیبت سنبل آبی که تالاب انزلی را گرفتار کرده خوشبختانه هنوز به بوجاق نرسیده در حالی که اگر این اتفاق بیفتد فاجعه بزرگی رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: سه فرصت دریا، سپید رود و تالاب بوجاق در اینجا با تهدید هم روبرو است. کیاشهر در مسیر توسعه است و به واسطه وجود جاذبه‌هایی که دارد امکان توسعه هست. بخش ساحل کاملا دست نخورده است. بخش پارکهای جنگلی دست نخورده است. اما یک سری تهدیداتی نیز وجود دارد که باید برنامه ریزی شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت ثبات اقتصادی، سیاسی اجتماعی برای اجرای برنامه‌های توسعه پایدار تأکید کرد: اگر بخواهیم برای هر شهری یک برنامه پنج ساله پیش بینی کنیم تهدیدات باید حتما دیده شود و مهمترین تهدید برای کیاشهرعقب نشینی دریا است و اگر بخواهیم در بخش تالابی کیاشهر گردشگری راه بیاندازیم به نظر من شدنی نیست و تلاش برای لایروبی جهت امکان تردد قایق تلاشی است که بوجاق را بیشتر به سمت نابودی پیش می‌برد.

دهدار تصریح کرد: فرصت خیلی خوبی که از آن غافل مانده‌ایم دو پارک جنگلی خوب در کیاشهر و رویشگاه درخت بومی توسکا است ولی این دو پارک هم توسعه پیدا نکرده‌اند.

وی از مجموعه ساختمانهای شیلات بندرکیاشهر احداث شده توسط روسها بعنوان فرصت بسیار خوب دیگر بخش گردشگری یاد کرد و افزود :منطقه‌ای از کیاشهر دست شرکت مادر تخصصی شیلات قرار دارد که در صورت رفع مشکل دوگانگی مدیریت، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری است.

این مشاور محیط زیست با اشاره به این که نزدیکی بندر کیاشهر به منطقه آزاد انزلی و چمخاله نیز می‌تواند روی جلب گردشگر اثر بگذارد متذکر شد: خلاهایی وجود دارد که فقدان یک واحد اقامتی مناسب یکی از آنها است و اگر همه ظرفیت ها باشد ولی گردشگر بیاید و نماند سودی برای منطقه نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: وقتی گردشگر نباشد فشار ما به طبیعت ماهی، شن، آب و کشاورزی زیاد می‌شود و همانطور که آدمها پیر می‌شوند طبیعت هم پیر می‌شود. تالاب بوجاق پیر شده، سفید رود به سبب سدهایی که زده‌اند، پنج استان دارد آب سفید رود را تامین می‌کند اما به سبب سدهایی که در بالا دست زده‌اند و این که نیاز آبی آنها بیشتر است و آب از منطقه خشک به منطقه پرآب می‌آید، عملا نمی‌توان روی سپیدرود هم در بلند مدت برنامه ریزی انجام داد. بنابراین اگر طبیعت تغییر کند و ما تغییر نکنیم باختیم و با این تکنولوژی‌های جدید خیلی از مشاغل هم از بین می‌رود. بنابراین اگر بخواهیم بقای کیاشهر و توسعه پایدار را در این منطقه شاهد باشیم باید خودمان را همگام کنیم .

این مشاور محیط زیست با تأکید بر لزوم حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی علمی اظهار داشت: گردشگری نیرو محرکه بسیار خوبی است به شرطی که عناصر را فراهم کنیم .

*حل مشکل پسماند گیلان وظیفه مهم دولت

دکتر محمد علی ثابت قدم شهردار اسبق رشت نیز گفت: بزرگترین وظیفه حاکمیتی دولت در گیلان امروزه حوزه حاکمیتی پسماند است آیا دولت به این وظیفه اش عمل می‌کند؟ چرا که اگر نتواند همین یک وظیفه را درست انجام دهد مداخله در حوزه‌های دیگر بی معنا است .

وزارت کشور را در همه‌ی دولتها در موضوع مکان گزینی تامین اعتبارات و تسهیلات به بحث پسماند کمک کنید که مشکلی بوجود نیاید و محیط زیست سالم بماند. حداقل طبیعت خدادادی سالم بماند اما کجا این اتفاق افتاده است. بنابراین بقیه مداخلات، بعد از این تعریف می‌شود. وقتی اولین گام انجام نمی‌شود ما دیگر صحبتی نداریم. بنابراین اتفاق قضیه این است که اگر می‌خواهیم خروجی مؤثری داشته باشیم اول باید این مسئله را رفع و رجوع کنیم.

وی با بیان این سوال که فاصله بین تئوری و اجرا کجاست صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: ما در حوزه تئوری در بخش‌های مختلف گردشگری، جامعه شناسی و توسعه پایدار شهری و… همواره مانیفست و طرح‌های کاملاً مشخص و بی نقصی ارائه می کنیم. اما در حال حاضر مشکلات و موانع موجود اقتضا می‌کند تا در چارچوب هدف‌گذاری فاصله تئوری و اجرای برنامه ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد فرهنگی در مدیریت شهری گفت: مدیریت شهری ابزاری است که به وسیله آن می‌توان توسعه مشارکتی پایدار را به وجود آورد‌ که بخشی از آن توسعه فرهنگی پایدار، یعنی تقویت، گسترش و تداوم زندگی فرهنگی در چارچوب توسعه شهری است. پس مدیران شهری علاوه بر رسالتی که در خصوص توسعه پایدار شهر به عهده دارند، باید این نکته را مدنظر داشته باشند، که ارائه خدمات شهری، بدون بهره گیری از زمینه فرهنگی مناسب میسر نخواهد شد.

شهردار اسبق رشت، با تاکید بر حل مسئله پسماند در شهرها گفت: جامعه محلی باید در کوتاه‌مدت نیازهایش مرتفع شود؛ زیرا شهری موفق است که ابعاد اجتماعی و مشارکت شهروندی را ارتقاء دهد. به همین لحاظ پایداری شهری در گرو تأمین رفاه نسبی، مشارکت شهروندان و افزایش آگاهی اجتماعی برای همه جامعه است. در واقع پایداری، مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و توجه متوازن به وجوه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حیات جامعه است؛ به‌گونه‌ای که نیروی انسانی را به فراگرد توسعه به داشتن شهری مطلوب امیدوار سازد.

ثابت قدم با اشاره به این که ما در ادوار گذشته تاریخی یک مزاحم بزرگ در ذات رابطه دولت و ملت داشتیم متذکر شد: عدم مداخله دولت در کارکرد ملت امری است که باید در حوزه مدیریت شهری اتفاق بیفتد

وی با بیان این که تمرکز روی حوزه فرهنگ و داشته‌های درونی هر منطقه و توسعه درونزایی به بحث اجرا کمک می‌کند متذکر شد: اگر مدیران در هر جغرافیایی در این حوزه تمرکز نکنند دچار مشکلات حاد می‌شوند که نظیرش را اکنون شاهدیم .

وی تصریح کرد: توسعه درونزا مبتنی بر نیروی انسانی کارآمد فهمیده تاریخ ساز از درون همان جغرافیایی که هستند نقطه کلیدی و مهم در راس سایر امور است.

دکتر ثابت قدم، شروع کار شهردار و شورای شهر کیاشهر با فرهنگ و استفاده از داشته‌های فرهنگی برای رسیدن به نقطه اجرا را فرصتی برای دستیابی به توسعه پایدار دانست.

وی اذعان کرد: در حوزه‌های اقتصادی فاصله فاحش شده و از این رو راهی جز توجه و بها دادن به خلاقیت بعنوان راه میانبر نداریم .

ثابت قدم با اشاره به این که ما در ادوار گذشته تاریخی یک مزاحم بزرگ در ذات رابطه دولت و ملت داشتیم متذکر شد: عدم مداخله دولت در کارکرد ملت امری است که باید در حوزه مدیریت شهری اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و جامعه محلی و سرمایه‌های اجتماعی محلی اظهار داشت : اول باید جلوی تهدیدات را بگیریم. اگر قرار است پایداری این مسیر حاصل شود حاکمیت و دولت باید در مبانی ضرر زننده از جمله در حوزه محیط زیست فوری وارد عمل شود و تاخیرهای گذشته دولت‌ها را حل کند.

ما یا قبول داریم مدیریت شهری مستقل است و تعارضی با سیستم‌ها در نحوه اجرای موضوعات خود ندارد یا قبول نداریم و عمل ما باید این را اثبات کند که چنین چیزی وجود نداشته است. یک قوه آمره می‌خواهد حضور مثبتی را در آنجا که منافع اقتصادی هست داشته باشد. منافع اقتصادی کجا جمع می‌شود قبلا در قدرت‌های ملی بود امروزه یک دمکراسی را به قدرتهای محلی در یک پوسته‌ای انتقال دادند عملا شما باید وظیفه حاکمیتی خود را انجام دهید.

دکتر حجت الله ایوبی: در بسیاری از شهرهای جهان به این رسیده‌اند که اگر بدنبال توسعه پایدار و پیشرفت کشورمان هستیم باید از شهرها و حتی روستاها آغاز کنیم چرا که مدیران پرمشغله عرصه سیاست و اقتصاد کشورها فرصت پرداختن به این بخشها را ندارند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به شهری وارد شویم که سال ۹۵ شهر خلاق خوراک شد بعدا زباله اش دچار مشکلاتی باشد. این ترمزی در حوزه بین الملل است. نواقص استراتژیک را باید بگیریم .

موقعی که طبیعت ما دچار مشکل است ما نیاز به ازاد راه و بزرگراه‌های بیشتر نداریم. هزینه فایده کارها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم فواید اقتصادی آن کارهای زیرساختی به جیب این منطقه هم نمی‌رود.

*داشتن شهری متمایز با بهره گیری از فرهنگ و هنر و دانش

دکتر حجت الله ایوبی دبیر کل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضمن قدردانی از ابتکار عمل شهرداری کیاشهر گفت: برای اداره بهتر شهر نیازمند ‌اندیشه و تجربه‌های ملی و جهانی هستیم. این یک شاخص توسعه و پیشرفت است .

وی اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای جهان به این رسیده‌اند که اگر بدنبال توسعه پایدار و پیشرفت کشورمان هستیم باید از شهرها و حتی روستاها آغاز کنیم چرا که مدیران پرمشغله عرصه سیاست و اقتصاد کشورها فرصت پرداختن به این بخشها را ندارند.

ایوبی متذکر شد: این قرن، قرن فرهنگ است نه سیاست و اقتصاد. بنابراین در این روزگار شهردارانی که این را درک کنند می‌توانند با استفاده از فرهنگ و احترام گذاشتن به خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها که یکی از نمودش علم و دانش است شهرهای کوچکشان را به جامعه بین الملل پیوند بزنند.

وی یادآور شد: ما در دوران گذار از پایتخت محوری به شهر محوری، هستیم و امروز در جهان بر خلاف ۳۰ سال گذشته ممکن است پایتخت‌ها اهمیتی نداشته باشد، مثلا شهر کن در فرانسه به واسطه فستیوال سینمایی اش امروز اهمیتش کمتر از پاریس نیست یا ونیز اهمیتش بسیار زیاد است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به این که در روزگاری هستیم که اهمیت شهرداران در حال پیشی گرفتن از مدیران ارشد پایتخت است و بسیاری از شهرهای کوچک به شهرهای جهانی پیوستند، بر لزوم بهره گیری از نخبگان هر منطقه برای دستیابی به توسعه پایدار تأکید کرد.

وی تصریح کرد: راه جهانی شدن تمایز است. باید ببینید وجه ممیزه شهر و روستای شما چیست. فرصت دارید توسعه شهری تان را فرهنگی ببینید. با نظر بزرگان هنر و معماری ببینید. سابقه تاریخ بندری بودن از این نقاط قوت استفاده کامل کنید .

وی خاطرنشان کرد: از عنصر فرهنگ هنر و دانش بهره ببرید شهری متمایز و متفاوت خواهید داشت .

شهرداران نباید منتظر مدیران ارشد باشند ارتباطات بین شهری، شبکه ارتباطات، خواهر خواندگی می‌تواند با شهرهای داخلی باشد، کارگاه‌های مختلف بگذارید و میزبان شهرهای دیگر باشید .

*شهر بعنوان مکانی برای آسایش و زندگی بهینه مردم

دکتر روشن بابایی استاد گردشگری نیز در ادامه این همایش تأکید کرد: لازمه دیپلماسی شهری و داشتن جامعه‌ای بین المللی این است که شهر را اول برای مردم خودتان و بعد برای مردم استان، کشور و سپس جهان آماده کنید، در واقع از تجهیز کردن شهر برای مردم شهر خودتان برای اوقات فراغت و استفاده از شهر برای مردم آغاز می‌کنید.

در خصوص مفهوم دیپلماسی شهری گفت: ما در دنیا هشت هنر داریم که هنر هشتم روابط عمومی است. در واقع دیپلماسی می‌خواهد این را بگوید که شما اگر روابط بین الملل داشته باشید می‌توانید دیده شوید .

وی اظهار کرد: دیپلماسی شهری یعنی شما باید برای معرفی شهرتان یک ویترین جذاب داشته باشید. در این ویترین چه چیزهایی می‌تواند قرار بگیرد در ارتباط با کیاشهر تالاب، دریا و سپیدرود باید شناسانده شود .

وی با اشاره به این که از نظر قانونی دیپلماسی شهری بخش عملیاتی و اجرایی دیپلماسی رسمی است افزود: ضمن نمایش ظرفیتهای شهری باید ببینید چه طور می‌توانید با استفاده از این ظرفیتها شهر را به سمت توسعه اقتصادی پیش ببرید .

بابایی در خصوص این که گردشگری چه کمکی به دیپلماسی شهری می‌کند تصریح کرد: گردشگری شهر شما را در بازار بین المللی قرار می‌دهد و خواهرخواندگی نیز امکان تقویت روابط دائمی بین دو شهر را بوجود می‌آورد

وی یادآور شد: تاریخ خاویار کاسپین برند سازی است که نشان می‌دهد ما با این برند در کیاشهر معروف می‌شویم. چیزی که برای کیاشهر مهم است ساختمان شیلاتش است ۱۴ ساختمان ثبت تاریخی شده که برخی ۱۵۰ سال عمر دارند و لوکیشن چند فیلم بوده و می‌شود روی گردشگری سینمایی حساب کرد .

این مشاور گردشگری توجه به توریسم کشاورزی (آگرو توریسم) با محوریت محصولاتی مانند برنج، بادام زمینی و تمشک را از دیگر فرصتها برای توسعه اقتصادی منطقه دانست.

بابایی با اشاره به بومگردی بعنوان یکی از این فرصت های گردشگری افزود: هدف ما این است که با ایجاد اقامتگاه بومگردی، غذا، نوشیدنی و فروش صنایع دستی و اجرای موسیقی محلی در کنار این غافل نشویم و با تقویم خوبی این را به درآمدزایی برسانیم .

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای رونق گرشگری خلاق باید توسعه پلتفرمهای آنلاین، توسعه زیرساختها، برگزاری تورهای تجربه گرا، تعیین مسیرهای ویژه گردشگری و آموزش جامعه محلی را در برنامه های خودمان جدی بگیریم.

بابایی تأکید کرد: امروزه در همه جهان خاطره سازی مهمترین عامل مؤثر در گردشگری است و در اقتصاد تجربی امروز ارزش مالی بسیار بالایی دارد. تجربه رفتاری گردشگر از جامعه میزبان از این هم مهمتر است.

وی از جمله مهمترین کارهایی که شهرهای خلاق گردشگری انجام می‌دهند به ایجاد موزه‌های تخصصی و ویژه هر منطقه، برگزاری تورهای گردشگری ویژه زنان، کودکان و شهروندان اشاره کرد.

روشن بابایی:رشد دیپلماسی شهری می‌تواند خروجی‌هایی مثل توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، کسب درآمد پایدار و از همه مهمتر ایجاد روابط بین الملل داشته باشد.

بابایی با اشاره به اهمیت خوراک در جلب گردشگر افزود: گاسترو دیپلماسی یا اشتراک گذاری میراث یک کشور از طریق غذا می‌تواند دیپلماسی یک شهر را پر رنگ کند .

وی اظهار داشت: رشد دیپلماسی شهری می‌تواند خروجی‌هایی مثل توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، کسب درامد پایدار و از همه مهمتر ایجاد روابط بین الملل داشته باشد.

این استاد و مشاور حوزه گردشگری افزود: بحث برنامه عملیاتی در کیاشهر تجهیز این شهر برای شهروندان، مردم استان گیلان و گردشگران داخلی و بین المللی است .

*لزوم تحقیق در حوزه علوم انسانی

دکتر رنجبر رییس پژوهشکده گیلان شناسی نیز با قدردانی از شهردار کیاشهر گفت: ایشان باب همکاری بین دانشگاه و شهرداری‌ها را باز کرد.

محمود رنجبر، با اشاره به انتشار مقالات ارزشمند استادان، دانشجویان و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف اظهار کرد: دانشگاه آزاد گیلان تاکنون ۱۶ مقاله، دانشگاه گیلان ۴۵، دانشگاه پیام نور ۵، دانشگاه تربیت مدرس ۶، دانشگاه شهید بهشتی ۷، دانشگاه مازندران ۲ و دانشگاه بوعلی نیز ۲ مقاله تا به امروز درباره بندرکیاشهر منتشر کردند.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی، ضمن تشریح ارزیابی انتشار نتایج تحقیقات حاصل از پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در موضوعات مختلف شهری گفت: درباره زبان بومی و مسائل فرهنگی بندرکیاشهر تاکنون مقاله‌ای منتشر نشده و امیدوارم این نشست سرآغازی برای تداوم  فعالیت‌های علمی و تخصصی باشد.

وی اظهار کرد: پژوهش‌ها عمدتا حول محور محیط زیست، معماری بوده و جای تحقیقات علوم انسانی در این زمینه خالی است.

 

1 نظر
  1. سهراب ناظری نیا می گوید

    درود.
    شعار خوب بدون پشتوانه عملی صرفا شعار است.
    بهشت واژه ها عمل کردن به آن است.
    طرح آنزیم*ANZIM*
    راه حل مشکل زباله ها و پسماندهای صنعتی و شهری است.
    اگر اراده و همتی هست بسم الله.
    ۰۹۱۱۳۸۲۳۱۵۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.